måndag 18 april 2011

365DagarsBlogg aka Tofubiffar del 5 vs. All about the sauce del 4

Idag fyller denna blogg 1 år! Känns rätt märkligt när jag tänker efter. Känns nästan som att det måste varit betydligt mer än 365 dagar sen det hela drog i gång. Har bland annat utvecklats löjligt mycket i köket (inte som i att jag är fullärd eller att jag på något sätt uppnått min fulla potential, men kollar jag tillbaks på vad och hur jag lagade för bara ett år sedan ser jag en viss skillnad...) och personer som jag för ett år sedan hade väldigt svårt att se äta ens vegetarisk mat utan att rynka ordentligt på näsan kommer ibland fram till mig och pratar vegansk mat med positivt tonläge och frågar om tips. Pepp helt enkelt!
Tänkte hur som helst fira det hela med ett battle! Precis som rubriken lyder; Tofubiffar del 5 vs. All about the sauce del 4 (slår på stora gong-gongen och låter kombattanterna göra upp om den ärofyllda titeln)!

Saffranssås
En halv kålrabbi
en halv förpackning Tofutti Sour supreme
0,5 g saffran
1-1,5 dl sojamjölk
salt
peppar
olja

Skala och tärna kålrabbin, stek tärningarna i olja i en kastrull och tillsätt saffran, peppar och salt. Rör ner tofutti sour supreme när kålrabbin börjat mjukna och när sour supremen "runnit ut" och börjat puttra kan sojamjölken tillsättas. Rör om ordentligt, låt puttra på eftervärme i någon minut eller så, och servera sedan med vad som nu trivs på just din tallrik.

Tofuchilibroccolibiffar
250 g naturell tofu
1 röd chilifrukt
1 broccolistånd
0,5-1 dl havregryn
salt
peppar
sukiyakisås

Mosa tofun i en bunke, finhacka chilin och häll ner i bunken. Skär upp broccolin i mindre bitar, koka i lättsaltat vatten tills de mjuknat en aning. Häll av broccolivattnet och blanda ner broccolin i bunken tillsammans med havregryn. Tillsätt sukiyakisås och knåda ingredienserna till en stabil massa. Smaka av med salt och peppar, forma till biffar och stek på hög värme.

Broccolistammen ska såklart inte komma till spillo, nej den kan ju rivas och användas i sallad. Det gjorde jag och hade i tomat också och lite annat gott i salladen och kokade upp lite pärlcouscous.

Vem vann då? Såsen eller biffen? Det blev en jämn kamp, och inte tal om någon knock-out... Men den slutgiltiga vinnaren måste nog ändå vara saffranssåsen, på poäng. Kanske lite tack vare att jag älskar saffranssmaken och äter den otroligt sällan så när det väl sker är det svårt att inte överväldigas av den.
Får nog ändå säga att det var en måltid god nog att fira bloggens 1årsdag!

6 kommentarer:

  1. Tja!

    Vet du vart man köper Tofu? Vill gärn prova men vet inte vart man ska leta.

    Tack!

    SvaraRadera
  2. Var du köper tofu beror ju lite på var du bor, men nuförtiden har de flesta större matbutikerna tofu i sina kyldiskar, hittar du inte så fråga.. Annars brukar ju asiatiska och orientaliska livsmedelsbutiker alltid ha minst en sorts tofu.. Lycka till med tofujagandet!

    SvaraRadera
  3. Gjorde idag och det blev hur bra som helst :)

    SvaraRadera
  4. Nejmen vad kul att höra.. Schysst att utbyta pepp såhär över det världsvida nätet en söndagkväll!

    SvaraRadera
  5. Tänkte tilläga att jag även gjorde stuvade makaronerna. Passade väldigt bra ihop. =)

    Kollar sidan någon gång per vecka, keep up the good work!

    SvaraRadera
  6. Ah, vad najs, den kombinationen har jag aldrig provat men det låter smarrigt.. Vad kul att du tittar in då och då, ska försöka att inte göra dig besviken :)

    SvaraRadera