lördag 27 november 2010

Husmanskosten

Husmanskost är ett ord/fenomen som gör mig lite kluven. Samtidigt som jag tänker på enkla men goda och mättande rätter tänker jag på gråtrist käk som bara kryddats med salt peppar och kanske lite fett. Största delen av husmanskosten jag ätit under min uppväxt har blivit tillredd i något skolkök och förmodligen sedan uppvärmt i omgångar, så kanske väger de negativa associationerna över en aning. Kanske därför jag försöker göra mina egna versioner av fenomenet, för nu när jag börjat dokumentera mitt matlagande går det ju faktiskt att spåra mina husmanskost tendenser. Och de finns där. Både här och där och lite everywhär. Med hjälp av svarta bönbiffar fortsätter jag min kamp inom mig mot husmanskostdiskrimineringen.

Svart bönbiff
240 g kokta svarta bönor
1 potatis
ca 3 msk ströbröd
2-3 vitlöksklyftor
salt
biryani masala
bockhornsklöver

Mosa bönorna i en bunke, skala potatisen och råriv den så fint som rivjärnet tillåter. Blanda ner potatisen i bönmoset tillsammans med ströbrödet och pressad vitlök. Krydda och låt ledan stå och dra ett tag, så håller biffarna ihop bättre vid stekning. Stek och njut.

Potatismos, rivna morötter och palsternacka ihopblandat med tahinidressing och sesamfrön gjorde biffarna sällskap på tallriken.


Tahinidressing
2 msk tahini
2 msk vatten
2 tsk citronjuice
salt
grovt malen svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta

Blanda ingredienserna väl och servera kyld.

2 kommentarer:

  1. SEBASTIAN! Det där ser så jäkla gott ut.

    SvaraRadera
  2. Hej Elise! gött o höra, du måste prova.. krydda efter din egen smak o låt smeten dra som sagt, så får du nog en fin upplevelse hoppas jag :)

    SvaraRadera