måndag 24 maj 2010

Gratängexperiment

Gratänger har alltid varit något jag uppskattat, så länge jag kunnat minnas det vill säga enda sedan barnsben. Som barn uppskattar man dock oftast lite enklare och mildare smaker och det är där problemet kommer in, gratäng känns inte jättespännande i dagsläget känner jag, åtminstone inte de gratänger jag är van vid. Men eftersom konceptet i sig känns både finurligt och smarrigt så slängde jag ihop en liten remix of my own; Mellanösterngratängen! Eller särskilt mellanöstern är den väl kanske inte heller, men det är därifrån inspirationen tagits.


Gratängexperiment
3 stora potatisar
1 aubergine
en skvätt havregrädde
vegetabiliskt margarin
tahini
salt
peppar
koriander
spiskummin
skorpmjöl


Skala potatis, skär upp potatisen och auberginen i tunna skivor. Lägg i lager i ugnsfastform och varva med lite thini, kryddor och vegetabiliskt margarin. När toppen av formen är nådd häller man på en skvätt havregrädde och lite skorpmjöl och låter alltsammans integreras genom en ugnssession på ca en halvtimme och 200 grader celsius.

Resultatet blev oväntat lyckat och spisades tillsammans med färsk vit sparris, haricote verts, rå paprika samt rostade solrosfrön.


4 kommentarer:

  1. Ser himla gott ut det där! Verkligen mat värdig en hungrig och kräsen björn:).

    SvaraRadera
  2. Vill smaka! Fixa till Någorlunda! :)

    SvaraRadera
  3. Frank: du är den bästa björnen, du sparkar björnes o bamses röv så det skvätter om det..!

    Marlin: Haha.. när ska du komma ur potatisträsket? :)

    sleazy: du får gärna smaka om jag gör om den någon dag.. har dock haft mitt sista någorlunda så det faller inte på mig.. men om det finns kvar till hösten lär jag ju ändå få lära di nye ett o annat o då kanske denna följer med av bara farten!

    SvaraRadera