onsdag 17 november 2010

Potatispuckar


Vego Paradiso är en bok skriven av Pia Hall som på något sätt som jag just nu inte minns kommit i min ägo och den är en väldigt basic bok som är schysst för den nyblivna veganen(/oroliga föräldern kanske?). Jag gör nästan aldrig som det står i recepten i den boken nu för tiden, men jag tycker det är roligt att utgå från dem när andan faller på och göra egna varianter. Med anledning av inköp av 5 kg potatispåse så sökte mina ögon sig till Pias recept på potatispuckar... Så här blev de i min tappning;

Potatispuckar
7 potatisar
150-200 g majskorn
1 stor röd paprika
sojamjölk
vegetabiliskt margarin
muskot
salt
peppar
dill

Skala potatisen och låt koka i lättsaltat vatten i sisådär 20 minuter. Häll av vattnet, mosa potatisen med en pärstamp. Rör ner lite margarin och sojamjölk (bara lite, koncistensen ska vara som potatismos modell fastare). Finhacka paprika och blanda ner i moset tillsammans med majs. Tillsätt kryddorna och smaka av. Ringla lite olja över en plåt/i en ugnsfast form, tryck ihop moset i ett decilitermått eller liknande och klicka ut puckar på plåten. In i ugnen på 200 grader celcius tills de har fått en fin gyllenbrun färg.


Till detta tänkte jag att en apstor portion rawsallad på rödkål, tunt hyvlad kålrabbi, ärtskott, purjolökskott, riven gurka och en enkel vinägrett skulle sitta fint. Det gjorde det.

4 kommentarer:

  1. Åhå! Vart får en tag i "Vego paradiso"? Och vilka veganska kokböcker rekommenderar du? Får snart lön så då är det dags för en tidig julklapp! /F

    SvaraRadera
  2. Hej F! Vegoparadiso har jag inte sett så ofta i fysiska bokhandlar men på nätet hittar du den lätt.. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356930 till exempel, kostar tydligen 70 spänn inte mycket det.. men den är som sagt väldans basic.. Annars gillar jag Isa Chandra Moskowitz böcker (Vegan with a vengeance, vegan cup cakes take over the world), vego deluxe-boken av daniel rolke och massa veganbloggare och kockar, men sen tycker jag också att det går fint att använda kokböcker som inte är veganska i grunden.. rätt lätt att veganisera i dessa dagar :)

    SvaraRadera
  3. isa is goddess!

    du jag har en fråga; köpte en trevlig svamp idag, nästan lika billig som chmpisarna här, men har lite problem att översätta :(
    på franska heter den pleurot (ostron) which makes sense, för den ser ut som överdimensionerade, lite gråare ostron. någon aning?

    SvaraRadera
  4. Hmm.. tricky.. är ingen svampconnoiseur av rang, men tror det finns någon ostronskivlingsläkting som heter kungsskivling eller någe sånt.. vanlig i södra europa, nu är du bara i paris men relativt sett är det ju söder :) kan det vara den tror du? åh längtar till paris!! snart! kramkram

    SvaraRadera