tisdag 2 november 2010

Kokande färskt från rytmfabriken..!

Ibland spelar jag in väldigt mycket under kort tid (allra oftast om somrarna) och när det blir intensivt blir jag lite annorlunda än jag är i vanliga fall. Jag använder mig mer av rutiner och mantran och liknande för att inte behöva fokusera på oväsentligheter. Smart eller dumt - jag vet inte, det är ingen uttänkt teknik det bara blir så. Sommaren 2009 var en sån sommar, men med ett undantag. Jag vred det hela ett extra varv och experimenterade fram den officiella maträtten till det alster som just då producerades;

Linssoppa från rytmfabriken
1 stor gul lök
5 potatisar
4 morötter
2 gröna äpplen
ca 1 msk vanilj-soyghurt
1,5 dl röda linser
0,5 dl gröna linser
färsk ingefära
1,5 msk tomatpuré
spiskummin
salt
soja
garam masala (bara lite)
sesamolja
rapsolja

Fräs lök, potatis och äpple i rapsolja lääänge... Hutta sedan i morötter + linser och tomatpuré + ingefära. Häll på vatten så att allt i kastrullen täcks. När det kokat ett tag tillsätts sesamolja, soja och kryddor. När morötter + potatis är tillräckligt mjuka mixas allt varpå sojghurt tillsätts och soppan smakas av.

1 kommentar: