lördag 20 november 2010

Vem tror jag att jag är?

Så här är det. Jag har kommit fram till vem jag är i veganmatbloggsgamet. Hör och häpna, jag är ingen mindre än Dr. Dre! Hur kommer detta sig? Jo, när dr. dre år 1999 skulle släppa uppföljaren till hyllade albumet The Chronic var folk galna i framtiden och i princip allt tycktes handla om år 2000 på någon nivå. Dr. Dre var fyndig som fan och proklamerade att han alltid ligger steget före och döpte därför hans nya album till 2001. Jag tänker också på vad som komma skall och ligger också steget före - i'm making spring rolls and it ain't even winter yet!

Hookade upp finfina vårrullepapper på Ris&Curry här i Lund (kanske inte min favoritbutik direkt men när det kommer till asiatisk matlagning och kryddor kan dom sin grej..) och fyllde på följande vis;

1 litet vitkålshuvud
3 morötter
300-400 g vattenkastanjer
200-250 g böngroddar
olja
ingefära
sojasås
salt
peppar
paprikapulver

Strimla vitkålen, riv morötterna, skär vattenkastanjerna i skivor. Fräs vitkålen i olja och sojasås tills den blivit smått genomskinlig. Tillsätt sedan morötter, böngroddar och vattenkastanjer och låt steka ihop en stund. Smaka av med ingefära, salt, peppar och paprikapulver. Låt svalna en aning. Lägg lite fyllning på vårrullepappret och rulla ihop till fina rullar och stek i olja.

Basmatiris, råriven rättika plus borlottibönor och curry, rostade sugar snaps, jordnötter och min egenkomponerade kokos&apelsinsås!


Kokos&apelsinsås
ca 3 dl kokosmjölk
1 apelsin
ca 2 msk vetemjöl
salt
peppar
gurkmeja (mest för den fina färgens skull)
några teskedar sesamolja

Koka upp kokosmjölk i en kastrull. Riv apelsinskal så fint rivjärnet förmår och hutta i. Pressa i apelsinjuicen också. Låt koka i några minuter och red sedan av med vetemjölet. Smaka av med salt peppar och gurmeja. I med lite sesamolja under omrörning. Du är hemma.

4 kommentarer:

  1. Gaaawd så gott.
    Lätt att du är Dr. Dre. Du var Dr. Dre innan Dr. Dre fanns!

    SvaraRadera
  2. Haha det blev väldigt smarrigt och mäktigt faktiskt.. gött! då har vi klubbat det, jag är dr. dre! :)

    SvaraRadera
  3. mm kokos- och apelsinsås låter riktigt gott!

    SvaraRadera
  4. Vad trevligt att höra anni! tyckte själv att det var sesamoljan som satte extra mos på den såsen, så glöm inte den om du skulle prova dig på att göra en egen variant..

    SvaraRadera