onsdag 3 november 2010

GåGrönt!

För några dagar sedan lagade jag en lätt och fräsch soppa. En riktigt grön en. Jag gillar färgen grönt, den färgen har någon positiv energi som den för med sig och smittar av sig på allt och alla tycker jag. Och då menar jag inte som en metafor för den gröna revolutionen eller något sånt (även om den också är särdeles positiv); majoriteten av mina t-shirts är gröna, min favoritkavaj är grön, ravinen är grön, mitt favorit lp-omslag är grönt, ja jag kan fortsätta ett tag till. Dessutom behöver man ju lite grönt när löven börjar svika, eller jag behöver sannerligen det.

Gröna soppan
250 g färsk bladspenat
2-3 vitlöksklyftor
1 broccoli bukett
5 små potatisar
1 kålrabbi
1 gul lök
3 selleristjälkar
olja
muskot
paprikapulver
salt
peppar
vatten
ärtskott


Hacka lök, skär potatis i tärningar och stek länge. Tillsätt tärnad kålrabbi, skivad selleri, bladspenat, pressad vitlök och kryddor. Täck ingredienserna i kastrullen med kokande vatten, tillsätt broccoli och låt koka på svag värme i ca 15 minuter. Hacka ärtskott och strö över.

Vid ett senare tillfälle testade jag att röra ner en klick tofuline creamy spread persilja/vitlök i soppan o jag har bara ett ord - mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar