lördag 28 augusti 2010

Flytande rök

Så här slänger man ihop en fräsch sensommarmåltid;
Förväll sojabiffar från Vegegården (de tunna mörka) enligt anvisningarna på förpackningen. Stek i rikligt med olja, tillsätt liquid smoke, salt och peppar. Liquid smoke är nog ett av de bästa köpen jag gjort på ett tag matwise, förhöjer helt klart sojaköttsupplevelsen (man kan även marinera saker o ting med liquid smoke, det har jag inte testat än men med tanke på hur intensiv produkten är kan jag inte tänka mig att det inte funkar utmärkt)!
Släng in ett ordentligt gäng klyftade potatisar i ugnen i en form med lite olja i bottnen och lite salt peppar och rosmarin på toppen (att förkoka potatisen innan ugnssejouren är en klar hit).
Koka blomkål, häll av vattnet och smaka av med vegetabiliskt margarin samt salt. Gör en snabb sallad med romansallad, rivna morötter, soltorkade tomater o eventuellt en enkel vinägrett.
Rör sist men inste minst (ja, eller helt enkelt när tiden finns) ihop en smarrig sås på följande vis;
1,5-2 dl naturell soyghurt
1,5 msk röd pesto
några droppar citronsaft
salt
peppar

Ibland behövs det inte mer än så.

2 kommentarer:

  1. oh har också hört liquid smoke ska vara gott! Var har du köpt den? Jag måste åka och köpa veggogårdbitar.. Ska skicka hem till Ulle i Köping också för det finns inte där. Kul när man kan inspirera med matlagning till folk som faktiskt inte gillar att äta kött egentligen :)

    SvaraRadera
  2. Nejmen va trevligt! inspiration är alltid mäktigt.. ica maxi tror jag det var som hade liquid smoke, men tror nog den borde finnas lite varstans i dom stora butikerna.. hoppas du hittar!

    SvaraRadera