måndag 29 november 2010

Tofubiffar del 3

Tofubiffarnas framgångståg i mitt kök fortsätter!

Tofubiffar med soltorkade tomater
250 g tofu
12 st soltorkade tomater
1/2 dl cashewnötter
1 msk krossade linfrön
basilika
salt
peppar
2 vitlöksklyftor
potatismjöl

Mosa tofun i en skål, skär soltorkade tomaterna i mindre bitar och grovhacka cashewnötterna och blanda ner i skålen. Tillsätt linfrön, pressad vitlök och kryddor. Blanda väl och rör ner potatismjöl tills det enkelt går att forma smidiga biffar. Stek i några minuter på vardera sida.

Till detta käkades klyftpotatis, ovit blomkål plus röd coleslaw som tillreddes på följande vis;


Röd coleslaw
1/2 rödkålshuvud
2 äpplen
2 dl sojamjölk
3-4 dl naturell olja
2 msk senap
1-2 msk citronjuice
1 msk äppelcidervinäger
salt

Blanda sojamjölk, olja, salt, senap, citronjuice och äppelcidervinäger ordentligt i en bunke med hjälp av stavmixer. Häll sedan ner oljan längs mixerstaven i en tunn stråle medan du mixar. Var nogrann så att blandningen inte skiktar sig. När blandningen fått koncistensen av majonnäs (yep det är vegansk majonnäs vi tillagar här om någon missat det) går det fint att blanda i strimlad rödkål och rivna äpplen.

Majonnäsreceptets grundare är farbror Vegankrubb och måste säga att det var sjukt lätt att få till och funkade finfint i coleslaw. Hatten av.

5 kommentarer:

  1. Jag anmälde dig nyss till http://aretsveganblogg.se/

    BARA SÅ DU VET! ;D

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt :) Såg själv den sidan idag o tyckte det var en apgrym idé! fast det finns sjukligt många bra veganbloggar där ute tycker jag.. kul att du tycker jag står mig i konkurrensen (du hade stått dig sjukt bra i aretspopkawaiigalejhipsterblogg.se-konkurrensen om man frågar mig, men det visste du säkert redan..)

    SvaraRadera
  3. Hittade just sidan via Looptroop rockers. Måste bara prova några rätter ser sjukt bra ut. Har varit vegetarian hela mitt liv men funderar på att bli vegan.

    Trevliga recept, fortsätt med det!

    SvaraRadera
  4. @anonym: Big up! Gött att höra att du gillar, hoppas att det går fint för dig med maten o att du hittar en form som passar dig!

    SvaraRadera
  5. ååh, det priset vill jag ha!

    SvaraRadera