torsdag 1 september 2011

Sommarens bästa burgare!

Nu är det september (hej vad tiden kutar!) och därmed har jag facit i hand. Inte vilket facit som helst utan facit till frågan om vilken burgare som skulle bli sommarens bästa. I början av sommaren käkades en apgod burgare, den gången satte jag ett frågetecken efter rubriken men denna gången sätter jag ett utropstecken. För även om burgaren i juni var fantastisk så var den nog i ärlighetens namn inte i närheten av följande skapelse.

Hamburgarbröd:
25 g jäst
0,5 tsk salt
2,5 dl sojamjölk
25 g mjölkfritt margarin
1 tsk socker
7 dl vetemjöl
sesamfrön

Smält margarinet, tillsätt sojamjölk. Smula ner jäst i en bunke, häll över vätskan och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt därefter salt mjöl och socker och blanda och knåda tills du har en fin, någorlunda fast deg. Låt jäsa under duk i 30 minuter, dela sedan degen i 8 lika stora delar och forma till bullar. Häll sesamfrön i en skål och tryck ner ena sidan av varje bulle i skålen, tryck till lite extra så att bullarna blir lite plattare och fler frön fastnar. Låt därefter bullarna jäsa på bakplåtspappersbeklädd ugnsplåt under duk i 10 minuter. Ta sedan bort duken lägg på ett bakplåtspapper ovanpå bullarna och därefter en plåt ovanpå pappret, låt jäsa i ytterligare 40 minuter. In i ugnen på 250 grader i 8 minuter, ta ut bröden och låt dem svalna under en duk.
Burgare:
2,5 dl torr sojafärs (jag använde vegegårdens)
2 medelstora potatisar
1,25 korkar liquid smoke
1 msk tamari sojasås
0,5 dl vetegluten
0,5 dl ströbröd
salt
peppar

Följ anvisningarna på sojafärspaketet (vanligen låta färsen dra i kokhett vatten i 10 minuter) och pressa därefter färsen ordentligt så att så mycket av vätskan som möjligt kan sippra ut. Koka potatis, häll därefter av vattnet från potatis kastrullen, mosa potatisarna med hjälp av en gaffel och blanda med sojafärsen. Tillsätt liquid smoke, sojasås, vetegluten och ströbröd och knåda ordentligt tills dess att alla ingredienser bildat en smidig deg, smaka av med salt och peppar. Låt stå och dra i en kvart, forma därefter till biffar och stek på medelhög värme i några minuter per sida tills biffarna får färg och yta.
Sen är det bara att krypa till middagsbordet.
Snitta upp bröden, in med biffarna tillsammans med romansallad, skivad tomat och en (på riktigt) himmelsk tomatsalsa. Lägg sötpotatisen på tallriken, tillsammans med coleslaw och sockerärtor. Locket på och in i munnen! Sommarens bästa!

3 kommentarer:

  1. Har du använt köpbröd till hamburgaren? Jag vill helst inte äta enzym och det är tyvärr det i alla hamburgerbröd jag sett... Vet du någon som inte är så? :)

    SvaraRadera
  2. Burgare var det länge sedan jag åt... Kanske får ta och äta det snart! =)

    SvaraRadera
  3. @Laks: Köpehamburgarbröd utan enzymer har jag ingen koll på om det finns, men du kan ju alltid göra som jag gjorde - baka eget! Sjukt mycket godare faktiskt..

    @Daniel: Gör't!

    SvaraRadera