onsdag 28 september 2011

Höstens kantarellpasta

Detta är nog det matmässiga soundtracket till min höst. Eller, jag har ju bara käkat det en gång hittills men det var riktigt smarrigt så jag hoppas det blir fler tillfällen, men framtiden får utvisa såklart. Fick svamparna nyligen av snälla Sara som verkar vara en sjuhelsickes svampplockare. Tack, Sara!

3 dl sojamjölk
2 msk vetemjöl
25-50 g mjölkfritt margarin
en gnutta muskot
några droppar av din godaste sojasås
2 dl kantareller
2 dl trattkantareller
1/2 gul lök
salt
peppar

Hacka löken fint och fräs i en liten klick margarin tills dess att den börjat bli genomskinlig. Rör ner svamparna (som du tvättat och kanske skurit i lite mindre bitar om de var väldigt stora) och fortsätt steka tills svampen mjuknat en aning. Smaka av med salt och peppar och ta pannan av plattan. Ta fram en kastrull, smält resten av margarinet, vispa ner mjöl och tillsätt därefter sojamjölk. Låt koka upp så att såsen tjocknar, smaka av med salt, peppar, sojasås och muskot. Ta av kastrullen från plattan och rör ner svampen och löken.

Servera till exempel med pastaskruvar, romansallad och körsbärstomater.

2 kommentarer:

  1. Aooou det är så gott med kantarellsås! Jag brukar ha i oatelys vegetabiliska grädde och krydda med frysta örtkryddor a la provance med oregano, basilika, timjan, rosmarin och kyndel samt tillsätta lite chilli! ibland slänger jag i lite kidney eller svarta bönor också så jag får mitt protein! supergott i alla dess varianter. Ibland har jag till och med i lite masala för att få lite fyr på det! Och passar lika bra till bakad potatis :D

    SvaraRadera
  2. Hihi, gillar ditt aooou i början! Känns som en ylande lycklig fjällräv. Kantarellsås är det bästa.. Potatismarlin slår till igen!

    SvaraRadera