tisdag 13 september 2011

Rösti

Rösti är lite barndomsnostalgi för mig. När jag var liten och kommit hem från taekwondoträning kunde jag trycka i mig kopiösa mängder rösti och sen ändå vara sugen på något sött och göttigt efteråt. Men vad är rösti då? Jo, det är i princip råriven stekt potatis. Inte mycket mer än så. Tricket är att göra plättarna väldigt tunna och att steka hårt i relativt mycket fett.
Denna gång kryddade jag den rårivna potatisen med salt, muskot, mejram och peppar innan stekning och käkade sedan röstin med lingonsylt (föredrar egentligen rårörda lingon, men man tager vad man haver), tomat, stekt sparris och champinjoner, shiitakesvamp och purjolök fräst tillsammans med dijonsenap, ingefära, salt, svartpeppar och citronjuice. Smaskigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar