söndag 18 september 2011

Calzone!

Den som missat att jag gillar pizza borde titta här och tänka om. Köpepizza tröttnade jag nog på någon gång i tidiga tonåren när jag upptäckte hur ljuvligt det var med hemlagad pizza. När jag flyttade hemifrån insåg jag även de ekonomiska och hälsosamma fördelarna. Men. När jag var liten och fortfarande gillade köpepizza så fanns det en viss typ av pizza jag gillade lite extra. Inte som att jag åt den varje gång men den var alltid med i förhandssnacket helt enkelt. Jag pratar såklart om calzone. Det måste varit en herrans massa år sedan jag åt den, fram tills nu! Jag har nämligen gjort en veganvariant med seitanstrimlor! Blev stört gott.

Seitanstrimlor:
4 dl vetegluten
0,75-1 dl sojasås
1 dl vatten
2 korkar liquid smoke
2 tsk citronjuice

Blanda ingredienserna i en skål och arbeta samman till en fast deg. Knåda den därefter ordentligt i 5 minuter. Platta ut degen på ett bakbord tills du har ett platt stycke som är ungefär 2 cm tjockt där det är som tjockast. Packa in så tight som det bara går i aluminiumfolie, lägg sedan paketet på ett ugnsgaller och sätt in i ugnen i 30 minuter på 200 grader celsius. Vänd paketet efter halva tiden. Ta sedan ut paketet och låt din seitanbit svalna. Skiva upp i strimlor.
Se där, så enkelt var det att skaffa sig ett litet berg av seitanstrimlor..!

Calzonedeg:
4 dl vetemjöl
25 g jäst
1,5 dl vatten
0,75 tsk salt

Häll upp ljummet vatten i en bunke, smula ner jästen och låt den upplösas genom omrörning. Blanda sedan ner mjöl och salt och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk i 40 minuter. Dela därefter degen i 4 delar och låt jäsa ytterligare 10 minuter. Kavla ut varje del av degen till en något sånär rund och tunn deg och lägg den på en bakplåtspapper beklädd plåt. Lägg upp fyllning (i mitt fall tomatsås, lök, seitanstrimlorna och Vegustos smältiga No-muh-ost) på halva degen och lämna ca 2 cm i kanten till vikning.
Vik över halvan utan fyllning och kläm igen kanterna ordentligt.
In i ugnen på 275 grader tills att locket börjar få färg och börjar stiga uppåt (tar inte många minuter, tror det tog 7-8 minuter när jag provade).
Servera med en sallad på till exempel bladspenat, paprika och morot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar