måndag 1 augusti 2011

Tempeh för första gången!

Den som har minnet med sig kanske minns att jag hookade ett stycke tempeh när jag var i Tyskland senast, och för den som inte har minnet med sig slänger jag in en liten länk. Sanningen är den att jag aldrig tidigare vare sig lagat någonting innehållandes tempeh eller ens smakat tempeh. Bara läst om den och folks åsikter och smaker går, som alltid (?), brett isär vilket ledde till att jag faktiskt inte riktigt visste vad jag hade att vänta mig. Men pepp var jag. Tror inte det gick att ta miste på, sprang runt och småhoppade med stirrig blick.. kanske lite som ett barn som fått helgens första sugar-rush.

Hursomhelst, så här gjorde jag;

Skivade upp mitt 250g tempehstycke i skivor, la dessa i en skål som jag preparerat med en marinad på 5 cm riven ingefära plus ca 1/2 dl sojasås. Inget mer. Det fick ligga och dra sig kanske en halvtimme sen hade tempehn sörplat i sig alltihop.
Därefter stektes skivorna några minuter per sida i olja och kryddades med salt och nymalen svartpeppar.
Serverades med fullkornsris, råriven morot&rättika (kryddat med äppelcidervinäger och salt), samt en avokadodipp som var så enkel så jag slänger in det receptet också;

1 avokado
2 msk mangochutney
salt
peppar
några droppar citronjuice

Gröp ur avokadon och pilla bort kärnan, mosa därefter ihop med resten av ingredienserna.

Hur var tempehn då? Vi kan ju inte nöja oss med att konstatera att jag lagade och åt. Det var riktigt, riktigt gött. Tempehn hade en härligt krämig smak och lite nötaktiga undertoner. Marinaden kom fram bra (mycket lättare/smidigare att marinera än tofu om ni frågar mig), och jag kommer helt säkert inhandla tempeh igen. Tummen upp helt enkelt. Dock är smaken väldigt speciell och är inte direkt överraskad över att det finns de som inte gillar, men så är det.. Haters gonna hate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar