torsdag 23 juni 2011

Kermit was wrong...

...it's actually quite easy being green nowadays! Särskilt om du befinner dig i Tyskland, var där nyligen och givetvis testades massvis med spännande ting där nere och väskan fylldes med både det ena och det andra på hemvägen.
Pizza-pizza filéer! Marinerade och kryddade tofubitar från taifun, smakade just som namnet antyder - lite som pizza. Vill inte säga att det fanns en ostig underton men något åt det hållet tyckte jag mig ändå kunna skönja i bakgrunden av smaklandskapet. Något krämigt där bakom tomat-, basilika- och oreganosmakerna. Gött
Käkade en glass jag aldrig sett förr vid namn Lupinesse, i smakerna choklad (med chokladflingor), valnöt och vanilj/körsbär. Fint med dessa glassar var att de var gjorda på bland annat lupinprotein! Sjukt coolt. Lupin är, för den undrande, en blå blomma som finns i många svenska trädgårdar och viltväxande lite varstans.
Basilikapastej från Allos!
Bondkorv från Wheaty!
Sojagrädde från Sojasun, samma företag som jag hittade en chokladpudding från när jag var i Paris.
Seitan ina kassler-style från wheaty.
Chickin nuggets.
Göttigt chokladpålägg.
Den obligatoriska schnitzeln.
Bruno Fischer hade finfina pålägg som till största delen bestod av grönsaker och tofu, till skillnad från Tartex och Allos som har näringsjäst som bas i sina pålägg och Zwergenwiese som har solrosfrön som bas i sina pålägg. Najs tänkte jag och slog till på en burk i siciliansk stil!
Svamp&seitanskiva.
Taifuns tofubitar med grünkern-nuss, det vill säga torkade dinkelkorn och nötter!
Hittade gamla favoriter och spännande nya bekantskaper från Zwergenwiese. Ska bli intressant att se hur Zwergenwieses curry-ananas står sig mot Tartex dito.
Smarriga soyghurtar från sojade: en stor förpackning med körsbärssmak...
...och en liden med hallon/passionsfruktssmak. Båda väldans krämiga och fina i smaken, även om jag tycker att hallon/passionsfrukt var strået godare.
Hittade en fin bit tempeh! Var betydligt billigare än det jag hittat på hemmaplan så nu är jag rejält peppad på vad jag kan sno ihop med denna.
Tyska marknaden slutar nog aldrig att förbluffa mig. Tartex kör hårt på kantarellpastej, karljohansvamp/tranbärspastej samt ny pastej inspirerad av medelhavet (fanns också i tappningar inspirerade av Indien, Mexico och det orientaliska köket).
Påläggstofukörv vid namn Village från Taifun.
Och slutligen fick jag prova dinkelmjölk! Tyckte den var godare än havremjölk, men den nådde inte riktigt upp till de allra godaste sojamjölksorterna. Sen var i alla fall just denna dinkelmjölk inte lika proteinrik som sojamjölk brukar vara och den hade sötats med ganska mycket socker, så det är svårt att säga hur dinkelmjölk smakar naturellt. Men den får ändå tummen upp!

Om jag inte skriver här på bloggen på ett tag beror det nog på långvarig matkoma som ser ut att kunna inträffa inom kort.

Över&ut!

2 kommentarer:

  1. tipsar om dessa:
    http://www.theveggietable.com/recipes/tempehcrabcakes.html

    rätt coola o fick kalasfin konsistens! :)

    SvaraRadera
  2. Haha coolt! Hade jag adrig tänkt på själv.. kanske på grund av att jag aldrig käkat original-crabcakes, but still..

    SvaraRadera