onsdag 13 oktober 2010

Wok


Jag har aldrig varit i Asien, men det börjar bli på tiden. För jag har alltid varit fascinerad av en rad olika länder i regionen och deras kultur och kanske framför allt maten. Sen är asien så gigantiskt så om jag ska hinna se hela så är det dags att kavla upp ärmarna.
På grund av att jag inte är så asienbevandrad har jag inte koll på vilket land denna rätt är mest inspirerad av. Eller om det kanske rent av är så att denna typen av mat inte käkas någonstans i asien, att det bara är en svennig matkultur för folk som vill verka beresta och coola. Fan vet, men jag bryr mig inte jättemycket eftersom
a) det smakar gott
b) det mättar bra
c) det är nyttigt (får mig att må bra)
d) det inte gör plånboken lövtunn
Win!

1 gul lök
några dl strimlad vitkål
300-400 g böngroddar
1 burk minimajs
1 liten aubergine
1 gul paprika
sukiyaki
sesamolja
1 dl kokosmjölk
sesam/wasabi-krydda
olja
2 msk tomatpuré
koriander
några centimeter ingefära

Hacka lök, strimla vitkål. Stek på hög värme i wokpanna eller vad som finns till hands. Tillsätt finhckad ingefära och andra kryddor plus sukiyaki och sesamolja. Rör sedan ner paprika, aubergine, minimajs och böngroddar och låt allt få lite färg. Om man vill kan man på slutet röra ner lite kokosmjölk och tomatpuré för en lite krämigare konstistens på det hela, men det är verkligen inget måste.

Denna gång åts detta med nudlar och stekt samt tandoorikryddad tofu!

Varje gång jag ska käka detta förändrar jag receptet lite dels beroende på vad jag har hemma och dels beroende på vad jag är sugen på, det finns så många alternativ. Bambuskott, vattenkastanjer, olika svampar, tofu, sojabitar, purjolök, cashewnötter, cocktailtomater, jordnötter, broccoli, chili, ja ser man på.. där var nästan ett nytt recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar