lördag 23 oktober 2010

Pad Thai ina Seitan-style

Som sagt i ett nedan publicerat inlägg gillar jag asien och asiatisk matkonst utan att egentligen ha direkt spetskompetens på området. Men vi ska försöka ändå. Pad Thai är en awesome thailändsk rätt, på stekta nudlar och grönsaker och ofta ingår också tofu. Eller thailändsk och thailändsk förresten, pad thai serveras ju nuförtiden i olika varianter från brooklyn till nairobi (oavsett vilket håll runt jorden du åker) men vi kan nog enas om att rätten är thai-inspirerad. Jag är ingen traditionalist så jag gjorde också en egen variant med seitan och tung jordnötssås.

Grund
1 gul lök
300 g vattenkastanjer
1 grön paprika
1 gul paprika
2 stora morötter
nudlar (motsvarande ca 3 portioner)
olja
sesam/wasabikrydda
curry


Seitan
4 dl Vetegluten
2 dl Vatten
sojasås
liquid smoke


Sås
Jordnötter
5 msk sesamolja
2 msk äppelcidervinäger
2 vitlöksklyftor
0,5 msk sojasås
0,5 msk sirap
2 msk hot chili sås


Så här gjorde jag:
Blandade vetegluten med vatten, sojasås och liquidsmoke, knådade blandningen till en smidig deg. In i ugn på 200 grader celsius i oljad ugnsfast form ungefär en halvtimme på varje sida. Låt seitansteken sedan svalna och skär den så småningom i strimlor.

Koka nudlar enligt anvisningar, häll av och låt svalna. Hacka lök, vattenkastanjer och paprika och fräs dessa ingredienser i olja tillsammans med sesam/wasabikrydda plus curry. Riv morötter och tillsätt tillsammans med nudlarna. Häll ner seitanstrimlorna. Stek på hög värme tills blandningen göttat ihop sig en aning och fått önskvärd färg och doft.

Mixa jordnötter till jordnötssmör i en matberedare och tag sedan ca 1 dl av detta till såsen. Blanda ihop med övriga såsingredienser och smaka av (jag höftade rätt vilt så receptet ovan är inte helt exakt).

Ät.

Kan lägga in ett varningens ord för såsen. Ja, den är lite sleazy och onyttig och sjukligt tung och mättande. Men ack så god. Glöm icke.

5 kommentarer:

  1. Pad Thai var en gång min favoriträtt, under tiden vi bodde i Asien. Det äts alltför sällan nu :(

    SvaraRadera
  2. Det var så pass alltså? Jag käkar det inte allt för ofta men det är galet gött.. tycker azn-elz att jag verkar ha slängt ihop en rätt värdig att kalla pad thai då? :)

    SvaraRadera
  3. Heja heja! Gott gott! Ska själv ta och göra mig seitan snart! Då kan man alltid laga så himlans mycket god mat :)

    SvaraRadera
  4. Käkade sjuka mängder pad-thai i sydostasien. galet billigt och lätt när man är veg.

    Gjorde tofu-biffarna häromdagen btw, way to inspire man : )

    SvaraRadera
  5. Ale: kan tänka mig att det är ett riktigt schysst alternativ när man är ute med ryggsäcken i dom krokarna.. dock har jag hört otaliga skräckhistorier från regionen så man bör nog vara på sin vakt.. göttans med biffarna! hoppas dom smakade och alltid roligt att inspirera!

    Johanna: tackar och bockar! seitan är the dritt, ska nog också göra mer seitan så småningom o testa nya varianter.. hoppas man får läsa om dina seitaneskapader också!

    SvaraRadera