söndag 17 oktober 2010

Men du kan ju inte äta kladdkaka...


...för det är ju ägg i det, och det måste man ha för så har man alltid gjort och det skulle ju aldrig funka på något annat sätt det säger ju sig självt för hur skulle det se ut...? Sådan vacker argumentation hör man tyvärr alltför ofta så jag ska säga som det är (för er som inte insett det uppenbara) - det går hur fint som helst utan ägg i kakor. Har man bråttom kan man såklart kopiera ett äggigt recept och ersätta med noegg eller liknande men det går även utan sådana produkter. Nu senast när det var min tur att fixa korridorsfika hade jag lite ont om tid så jag hann inte gå och handla ingredienser till avancerat bakverk, men lyckligtvis hade jag nog med ingredienser hemma till en enkel kladdkaka.

Kladdkaka
2,5 dl socker
50 g mjölkfritt margarin
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk kakao (eller mer för den som gillar mörk smak..!)
1 krm salt
1,5 dl havremjölk
1 tsk vaniljsocker


Vispa socker och fett poröst med 1 msk havremjölk. Blanda de torra ingredienserna o tillsätt dessa växelvis med resten av havremjölken. Vispa i minst 2 minuter. Häll i smord o bröad form med löstagbar botten. Grädda i 150 grader celsius i 40-50 minuter.

När jag kom på att det kanske vore en idé att fotografera kakan fanns det inte mycket till kaka kvar (vilket jag i och för sig ser som ett gott betyg) så det fick bli en bild på en ynklig kakslatt (och egentligen borde jag fixat god sojavispgrädde till eller slänga ihop en bärsås eller hooka glass eller något, men tidsbrist som sagt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar