onsdag 6 oktober 2010

Veganize it

You heard me! Inte ska man väl gräma sig för att man vill käka mat som är schysst mot sig själv o andra när man skådar något som verkar gott men oveganskt. Man kan ju allra oftast göra det minst lika bra själv.
På libanesiska butiken där jag brukar handla har dom en delikatessdisk med oliver, kapris och dylikt. Ibland när kön varit lång har jag stått och tjyvkikat på dessa varor och upptäckt några som verkar oveganska men har ett ganska intressant koncept, däribland färskostfyllda kronärtskockehjärtan. Den som känner mig väl vet hur mycket jag gillar kronärtskockor, och färskost var en av få osttyper som gick an enligt mig på den tiden då jag käkade oveg. Jag rippade konceptet rakt av och det blev riktigt gött.


Inget avancerat egentligen. Pilla bladen på kronärtskockehjärtat åt sidan så att en liten krater bildas. Fyll denna krater med exempelvis tofulines creamy spread vitlök/persilja. Är man inte nöjd med vitlökssmaken i tofulines variant kan man givetvis dryga ut med lite extra pressad vitlök som man rör ner (vilket jag gjorde), och några droppar citronsaft är inte heller helt fel om man frågar mig. Sedan bör dessa kreationer hållas svala och ätas relativt snart efter tillagning.

"Om jag nu ändå ska käka så här fint är det lika bra jag går all out" tänkte jag och slängde ihop en smått beroendeframkallande dressing på;

2,5 msk senap
2,5 msk olja
lite salt
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk fikonbalsamico (funkar förmodligen också bra med vanlig)

Stekte lök, bulgur som blivit över från dagen innan, gul paprika, zucchini, tomatpuré, lite kryddor och hade som bas. Rostade skivad fänkål och grovhackade pecannötter lite lätt med salt och strödde över.

På en mätt mage sitter ett glatt huvud.

2 kommentarer:

  1. FY FAN VAD GOTT!!! När har du tid att laga mat med mig? Vi skjuter upp detta mer och mer. Dags att det blir av snart.

    SvaraRadera
  2. Hej Tung, allas vår videokung! Jag är en jävel på att skjuta på saker verkar det som.. men nån gång i veckan bör jag nog ha tid.. måste kolla schemat lite noggrannare, men jag hör av mig! vad vill du laga för någe? :)

    SvaraRadera