söndag 3 oktober 2010

Munchies

Var inne i ett sjukt sötsug för ett tag sedan. Brukar egentligen nästan aldrig bli sötsugen och när jag väl blir det brukar det nästan räcka med en god frukt eller något. Inte denna gång. Käkade apelsin, melon, en ordentlig vindruvsklase, apgod apelsinchoklad från tyskland, torkad frukt, hemmagjord bananglass, inget hjälpte... Men så kom jag på att det kanske inte var det söta jag var ute efter, utan något nytt sött.
Jag tog på mig min bästa uppfinnarmössa och skred till verket.


Jordnöt-aprikos-choklad-bollar
2 nävar jordnötter
1 näve soltorkade aprikoser
1 dl havregryn
o,5 dl socker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
något kryddmått cayennepeppar
ca 75 g vegetabiliskt margarin


Mixa jordnötter och aprikoser i en matberedare tills de ser ut ungefär som ströbröd (betydligt klibbigare koncistens dock), blanda ner övriga ingredienser. Blanda väl. Smaka av och justera om det skulle vara för mycket eller lite av något. Tryck ihop till bollar, rulla i strössel om du gillar det eller kokos eller kör helt utan. In i kylen.

Det kanske ska sägas att strössel inte fastnar lika bra på dessa bollar som på vanliga chokladbollar (illustreras rätt tydligt på bilden ovan...), men tycker inte det gjorde så mycket. Blev väldigt nöjd med resultatet, de smakade inte jättesött, utan mer mörka och med lite sting tack vare kanelen/cayennepeppar'n!

2 kommentarer:

  1. Oh! Jag vill ha munchies!

    SvaraRadera
  2. Jag har kommit ur mitt sötsug nu, men dom var riktigt göttiga.. kanske borde göra dom igen snart!

    SvaraRadera