lördag 2 oktober 2010

Saker som bara råkar komma i min ägo

Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag varken är den vassaste fotografen eller särskilt bra på att lägga upp maten så att den ser snygg ut på tallriken. Men egentligen spelar det där ju ändå andra-fiolen när det gäller matupplevelser. Så jag bryr mig inte jättemycket ändå. Det smakar gott. Det får mig att må finfint.
Hur som helst.. Min kära broder lämnade efter sig lite matrelaterat när han drog söderöver som jag fick sno åt mig av, bland annat awesome fikonbalsamico! Yum! Vad kan man ha denna smarriga ingrediens till tänkte jag - jo, risotto borde ju funka fint. Jag gillar risotto med svamp o turligt nog hittade jag 400g champinjoner för 8 spänn en kväll och min kursare sara gav mig morgonen därpå helt utan förvarning en låda egenplockade kantareller innan föreläsningen (schysst start på dagen må jag säga).
"Men något måste jag ju ha till, inte kan jag väl äta bara svamp o risotto även om det är väldigt gott" tänkte jag. En fräsch sallad med röd o orange paprika, lövtunt hyvlad kålrabbi, haricots verts, god vinägrett och sesamfrön! När jag skulle köpa ingredienserna till denna sallad så hade kassörskan så svårt att förstå att det var en kålrabbi och fick inte riktigt rätt på hur hon skulle slå in koden för denna (tydligen) obskyra gröda så hon tröttnade och sa "äh, bara ta den, den bjuder jag på..". Så kan det gå till när jag hookar ingredienser, och jag ger er därför;

Kantarell&champinjon-risotto med fikonbalsamico och rawsallad på hyvlad kålrabbi, haricots verts, sesamfrön och paprika! Ingen dålig meny tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar