söndag 10 oktober 2010

Living la vida low-cash part deux

Om jag är fattig eller snuvig så är det goda chanser att en kastrull till bredden fylld med denna soppa står på min spis. Eftersom löven är gula och vi redan är inne i oktober så har såklart tillfälle givits till denna simpla men underbara rätt. Detta är förövrigt en smått modifierad version av ett av de första recepten som jag fastnade för back in the days när jag turned veg.

Linssoppa med äpple & curry
1 grönt äpple
3 morötter
1-2 dl röda linser
1/2 kålrot
1/2 gul lök
1/2 purjolök
olja
curry
spiskummin
eventuellt garam masala
salt
vatten


Finhacka lök och purjolök. Stek lite lätt i olja, skala morötter och kålrot och skär i strimlor och släng sedan ner i kastrullen. Tärna äpplet och rör ner i grytan tillsammans med kryddorna. Täck kastrullens innehåll med vatten, tillsätt linser och låt koka tills linserna är kokta. Smaka av och tillsätt eventuellt mer av någon krydda.

Jag brukar strö lite jordnötter över min rykande heta soppskål när jag käkar detta, har blivit lite av en tvångstanke men det är så gott så jag fortsätter nog ett tag till...

4 kommentarer:

  1. Åh, tänkte faktiskt senast IDAG att jag borde göra rödlinssoppa snart.
    För övrigt så är förmodligen spiskummin den bästa kryddan ever.

    SvaraRadera
  2. Eller hur!! Spiskummin rocks mah world! Tröttnar jag nog aldrig på.. har ett annat awesome linssopparecept som nog också flyger upp på bloggen snart.. oh, soppor!

    SvaraRadera
  3. Jag föreslår att du tillägnar en hel vecka åt soppor!

    SvaraRadera
  4. ingen dum idé, med tanke på hur mycket soppor jag kränger för närvarande.. ja, kanske blir det rent av en bloggsoppvecka snart!

    SvaraRadera