söndag 11 december 2011

Korean BBQ!

Detta handlar om Frankrike. Och det är ju inte östasien för 5 öre kanske någon tycker, good point. Men när jag var i Paris för några somrar sedan bodde jag på ett koreanskt hostel beläget i utkanten av staden, och där ute i förorten var det inte europa för 5 öre kan jag säga. Ja, bortsett från att de sålde fina franska viner för 2 euro flaskan i butikerna och det faktum att de pratade franska. Väldigt blandade kulturer var det, afrikaner, östasiater, araber, indier och en drös andra hand i hand, väldigt mysigt. Hursomhelst. Det där var nog det bästa hostel jag någonsin varit på. Jättetrevliga ägare som bjöd på frukost och kvällsmat varje dag utan att ta betalt för det, fixade otroligt välsmakande veganska rätter åt mig. På så vis blev alla som bodde på det där hostelet (kan man säga så?) lite som en stor familj och en kväll skulle det firas med koreansk barbeque!

Vad är det då? Valid question. Så vitt jag förstod det hela var det kimchi och grillad seitan som man la upp på ett salladsblad, rullade ihop till en boll och sedan åt direkt ur handen. Jag försökte mig på en re-make!
Istället för kimchi (för ärligt talat, det är gött men jag pallar inte syra grönsaker själv på en vanlig vardag) tärnade jag rättika och gjorde en sås med plommontomater, grillad paprika och sambal oelek som bas. Det var gött och passade fint. Och så gjorde jag egen seitan.
Och la upp på ett isbergssalladsblad.
Och rullade ihop och käkade rakt ur handen. Precis som jag mindes det.

Om man undrar hur man gör egna seitan strimlor kan man läsa det här. Sen är det bara att röra ihop en schysst glaze, steka strimlorna på hög värme i rikligt med olja, röra ner din glaze i pannan tillsammans med lite sesamfrön sen är du hemma!

2 kommentarer: