tisdag 20 december 2011

Världens bästa tyska julkakor

I helgen veganiserades mina favoritjulkakor från min barndom för allra första gången. Stolt stod jag i mitt studentkorridorskök och frågade mig varför jag inte gjort detta tidigare? Visst, det tar lite tid och är lite pill men jädrar i havet vad värt det är. En tysk pepparkaksliknande kaka som man klibbar ihop två och två med hjälp av svartvinbärsgelé och sedan doppar halva kreationen i god mörk choklad med hög kakaohalt. Behöver jag säga mer?
1,5 dl sirap
1 dl strösocker
50 g mjölkfritt margarin
500 g vetemjöl
1,5 msk bakpulver
1 msk smakneutral olja
1,5 msk vatten (eventuellt + 0,5 till 1 dl)
1 nypa salt
20 g sukat
20 g kanderat apelsinskal
0,5 tsk kanel
0,25 tsk kryddnejlika
Svartvinbärsgelé
ca 150 g mörk choklad helst kring 70% kakao

Hetta upp socker, sirap och margarin under omrörning tills de antagit en enhetlig massa. Ta av kastrullen från plattan, rör om innehållet då och då och låt svalna en aning. Blanda i en annan behållare ihop olja, bakpulver, 1 msk av mjölet samt 1 msk vatten. Tillsätt salt, sukat, kanderade apelsinskal, kanel, nejlika, och resten av mjölet. Blanda ihop sirapsmassan med innehållet från den andra behållaren, tillsätt eventuellt vatten om degen känns allt för mjölig. Sätt ugnen på 220 grader celsius. Kavla ut degen tills den är ungefär en halv cm tjock. Tryck ut hjärtformade bitar med hjälp av pepparkaksform, lägg på en bakplåtsbeklädd plåt och sätt in i mitten av ugnen i 14 minuter. Ta ut och låt svalna. Sätt en klick svartvinbärsgelé på baksidan av en kaka och kläm ihop med baksidan av en annan kaka, doppa därefter halva denna i smält choklad. Låt stelna. Njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar