tisdag 6 december 2011

Poesi, gul tofu & jordnötssås

Kära sås. Här följer en dikt om dig.

Utan dig på min tallrik känner jag mig som
en skugga av mitt sanna jag
en vänskap utan famntag
enmeningutanmellanslag

Jordnötssås:
2 dl rostade och saltade jordnötter
1,5 dl kokosmjölk
1 tsk mörk sirap
0,5 msk rostad sesamolja
salt

Mixa jordnötterna till jordnötssmör, tillsätt kokosmjölk, sirap och sesamolja och fortsätt mixa tills du har en slät sås. Smaka av med salt.

Poet blir jag kanske aldrig, men mat blir det! Närmare bestämt stekt gul tofu, asiatiska fullkornsnudlar, och en liten wok på paprika, vitkål, purjolök, sockerärtor, vattenkastanjer, sesamfrön, sojasås och ingefära.

Vad som skiljer gul tofu från annan är jag inte helt hundra på, om någon vet är det fritt fram att upplysa mig om det. Men den kändes en aning fastare än vanlig tofu och kanske kanske fanns en annan nyans med i smakbilden. Lite vinägeraktig eller något åt det hållet. Eller så var det ren och skär placeboeffekt, vem vet.

2 kommentarer:

  1. alltså. du är det bästa som har hänt min bloggföljarlista, sedan jag började använda den. wow
    Bäst.

    SvaraRadera
  2. Det där är en av de finaste o mest uppmuntrande kommentarerna jag fått. Du anar inte hur glad jag blir, Jonna! Jag önskar att de fina känslorna jag har fått kunde reflekteras tillbaks till dig, hela vägen tillbaks till Gotland!

    SvaraRadera