lördag 10 december 2011

Mock Chicken Wok

I asiatiska butiker finns det ofta gott om vegetabiliska köttimitationer av olika slag, allt från vegräkor och fejkfiskar till "kycklingklubbor" med plastben. Jag har till och med sett en fejkfågel med plastnäbb och hela köret någon gång. Själv är jag ingen storkonsument av dessa produkter men jag tänkte att en klassiker som mock chicken måste ju testas någon gång. Mock chicken är en imitation av kycklingbitar, gjord på vetegluten och säljs på burk.

Mock chicken wok:
1 burk mock chicken
1 broccolistånd
1 röd paprika
200 g champinjoner
1 stor salladslök
1,5 dl kokosmjölk
ingefära
1 näve sesamfrön
sojasås
gurkmeja
paprikapulver
salt

Hacka löken, skär upp broccolin i småbitar och woka i olja i het wokpanna. När löken blivit genomskinlig, skär champinjonerna och paprikan i önskvärda storlekar och tillsätt dessa tillsammans med mock chicken och sesamfrön. Rör ner kokosmjölk och sojasås i pannan när allt börjat få lite färg. Smaka av med ingefära, gurkmeja, paprikapulver och salt.

Servera tex tillsammans med risnudlar.

Jag tyckte nog att mock chicken var ganska gott, kanske ingenting jag kommer äta jätteofta men inte helt fel. På minussidan hamnar dock det faktum att de hade gjort mock chicken-bitarna knottriga för att efterlikna avlägsnade fjädrar plus att konsistensen var en aning gummiaktig. Knottrorna känns, precis som den ovan nämnda plastnäbben och plastkycklingbenen som jag sett på andra asiatiska köttimitationer, lite ofräscht på något sätt. Att efterlikna smaker från djurriket opponerar jag mig inte direkt emot och jag kan väl inte påstå att visuella imitationer skadar någon men det känns lite olustigt. Men så härstammar de asiatiska köttimitationerna kanske inte alltid från ett djurrättsligt tänk. Bortsett från detta var det som sagt ganska gott ändå.

2 kommentarer:

  1. Bra blogg!
    Det är svårt att hitta produkter ute i marknaden som är lämpade för veganer. Bodybazar är ett nystartat företag som satsar på 100 % naturliga produkter.
    inget skitsnack, bara rena produkter.
    Rekomenderar verkligen dem;
    http://bodybazar.blogspot.com
    http://www.bodybazar.com

    SvaraRadera