torsdag 8 december 2011

Vårrullar med risnudlar och rökt tofu

Dags för plockmat i traditionell stil - vårrullar såklart! Avskydde vårrullar när jag var liten, men med åren har jag tagit förnuftet till fånga och insett storheten i vårrullar. Helst hemmagjorda, som så ofta annars också. Tycker det ofta är lite futtigt med fyllning i köpevårrullar och det är roligt att prova sig fram med egenkomponerade fyllningar. Utger mig kanske inte för att vara norra hemisfärens obestridde vårrullemästare, men jag kan inte minnas att jag någonsin blivit missnöjd med hemmagjorda vårrullar - tvärtom.
Skal: vårrullepapper som du plockar upp på ett asien-livs eller liknande. Själv gillar jag "Tyj Spring Roll Pastry" från Spring Home.
Fyllning:
2 portioner risnudlar
150 g rökt tofu
1/4 vitkålshuvud
5-6 rivna morötter
1 röd paprika
2 salladslökar
ingefära
sojasås
sambal olek
salt
gurkmeja

Koka nudlarna enligt anvisningarna på paketet, häll därefter av kokvattnet. Skiva lök och strimla kålen, woka på hög värme i olja tills löken börjar bli genomskinlig, tillsätt därefter sojasås och därefter fint tärnad tofu och paprika, riven morot och de kokta nudlarna. Smaka av med sambal olek, salt, ingefära och gurkmeja.
Lägg lite fyllning på ena sidan av vårrullepappret och vik ihop sidorna.
Rulla sedan pappret till en rulle.Personligen tycker jag att det är trevligt att rosta rullarna, men det vanligaste är väl att fritera/steka i rikligt med olja. Upp till var och en. Tänk på att ha skarven nedåt i början dock, så att den fäster ordentligt.

2 kommentarer:

  1. Nu måste jag se till att få gjort hemmagjorda vårrullar. Ser mycket smarrigt ut. Det är ju så gott men inte håller alltid nåt knepigt färdigköpta.

    SvaraRadera
  2. It's the shit! Try it! Inte alls svårt, bara gött..

    SvaraRadera