onsdag 22 september 2010

Scrambled tofu


Vad kan jag säga, folk i vegansvängen har säkert både hört talas om o ätit detta otaliga gånger men nästan varje gång jag råkat nämna företeelsen för en icke-veg har jag märkt hur de hajat till, höjt på ögonbrynen, kanske rent av trott att jag skämtat. Men detta är gott, nyttigt och hur bra som helst till brunch. Jag fick upp ögonen för detta tack vare halvgudinnan Moskowitz, och personligen gillar jag att äta det på/till något schysst bröd. Ungefär så här brukar jag göra;

Scrambled Tofu
450 g tofu
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
olja
lite citronjuice
ca 20 små champinjoner
2 morötter
spiskummin
salt
sojasås
peppar
paprikapulver
gurkmeja

Stek hyfsat finhackad lök i olja, smula/mosa ner tofu i lagom bitar. Tillsätt skivad svamp, grovt rivna morötter och sojasås och stek tills ingredienserna göttat ihop sig med varandra lite.
Pressa vitlök och rör ner. Tillsätt citronjuice om du gillar det och smaka av med kryddor.

2 kommentarer:

  1. Aldrig provat, jag heller. Verkar dock väldans smaskigt!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad trevligt att du är positivt inställd, så många som rynkar på näsan när de ser något de inte är vana vid.. jag blir nyfiken istället jag.. du borde prova!!

    SvaraRadera