tisdag 7 september 2010

PastaPesto

Pasta + pesto är en kombination lika given som kärlek & respekt, så egentligen borde man kanske inte ändra på det konceptet, men experiment är intressanta och jag är inte den som bangar.

Broccolipesto
300-400g broccoli
en ordentlig näve pinjenötter
salt
basilika
god olja som ej är avsedd för stekning
eventuellt vitlök


Koka broccolin, rosta pinjenötterna, mixa ihop med övriga ingredienser i matberedare till önskad smak och konsistens är uppnådd.

Bra grejer, som medför att man kan ösa på hur mycket pesto på pastan utan att känna sig slösig eller onyttig. Side dish? En sjukt fräsh gryta på färsk bladspenat, vitkål, lök, vita bönor, koriander och ingefära. Mycket grönt på bordet, som sig bör.

4 kommentarer:

  1. Pasta med pesto - det åt jag också ikväll. Och så soltorkade tomaterna... de får aldrig glömmas!

    SvaraRadera
  2. Ja! Soltorkade tomater! lite pinsamt att jag glömde dom.. men dom får komma med nån annan gång för det är verkligen bra vibb på soltorkade tomater.. kommer på mig själv nu & då med att tänka "kan inte fatta att jag inte tyckte om det när jag var yngre..", för det kan jag inte.. helt oförklarligt.. å andra sidan var det många goda saker jag inte gillade när jag var liden.. oh well nuff said

    SvaraRadera
  3. Oh pesto borde jag och Sara ha i de återstående filodegsrullarna! Vi hade spenat, soltorkade tomater, kantareller, pinjenötter, basikika och lite potatis i den första verisionen. Blev tokgott! Men pesto, soltorkade tomater och färska champinioner skulle nog vara en hit! Eller med någon slags vegansk ost..nomnonom efterrättsrullarna med banan, choklad, farinsocker och bär är också att rekommendera. Du missade nått, nästa gång får du fasen joina :)

    SvaraRadera
  4. Marlin, det låter som att saker o ting blev helt av kroken! Skrik nästa gång det är dags..

    SvaraRadera