lördag 11 september 2010

Morotstzatziki

Testade att röra ihop morotstzatziki och kan inte säga annat än att resultatet inte gjorde mig besviken. Smaken är fräsch och väl avrundad precis som i den traditionella tzatzikin men morötterna gör givetvis sitt till och ändrar färdriktningen med några grader. Inte som att jag aldrig kommer att göra vanlig tzatziki igen, men den har nog fått lite värdig konkurrens och kanske är den till och med med små marginaler förbisprungen...

Morotstzatziki
ca 3 dl naturell soyghurt
2 stora morötter
3 vitlöksklyftor
lite citronsaft
salt


Riv morötter, rör ihop med soyghurt, pressa vitlök, smaka av med salt + citron, blanda väl och ställ in i kylen.

Vad passar detta då till? Lite svårt att säga med tanke på att jag än så länge endast slängt ihop en batch men skulle tro att det funkar fint till åtminstone allt som vanlig tzatziki passar till. Och jag har tack vare empiriska undersökningar fastslagit att det passar mycket fint till ris med sojasås, ugnsrostade (och byrijani masala + curry kryddade) chaminjoner, selleri och paprika, samt en klick hummus.

2 kommentarer:

  1. Orelaterad fråga!

    Vore det okej om jag slänger upp en av dina låtar på min blogg?

    peace

    SvaraRadera
  2. hej Ale! Vad grymt att du skaffat reseblogg.. du verkar ju ha fått en fin start på det hela taget, den ska följas! feel free to use musiken mään.. inga problem.. hoppas allt är finfint där nere! puss

    SvaraRadera