onsdag 22 september 2010

Glesbygd'n

Jag satt och dagdrömde härförleden. Drömde om mitt norrland och om allt det fina där. Från glesbygd'n helt enkelt. Jag längtar faktiskt tillbaks och ångrar lite att ag inte åkte dit i somras... Eller ångrar och ångrar - jag gjorde ju faktiskt massvis med andra roliga ting och styrde upp diverse projekt i somras, men ändå. Jag vill tillbaks och gräva ner mig i något mysigt projekt.. Fragment-album 2011? Hur som helst. Jag lät norrländskheten göra sitt i köket för att lindra min abstinens, och idag lyssnar jag på vacker norrländsk vemodsreggae för att bättre minnas hur det smakade!

Norrländsk vildmarksröra
1 grönt sött äpple
1/2 kålrot
gul lök
trattkantareller
sojabitar
olja
sojasås
liquid smoke
salt
peppar

Koka upp sojabitarna enligt anvisningar, pressa ur vattnet ordentligt. Marinera i liquidsmoke och sojasås i ungefär 20 minuter. Stek bitarna i vegetabiliskt margarin tills de får viss stekyta, häll i hackad lök. Tillsätt sedan med lite mellanrum riven kålrot, trattkantareller och slutligen tärnat äpple. Smaka av med salt och peppar.

Blev rätt schysst framhöftad rätt, speciellt när det intogs tillsammans med äkta kornmjölspalt (givetvis med den obligatoriska "smörbrunnen") samt rårörda lingon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar