onsdag 15 september 2010

Majs


När jag var liten fanns det ungefär tre saker jag gillade att göra; spela Donkey Kong Land 2, spela fotboll och äta majskolvar. Okej, kanske inte helt sanningsenligt men det är en rätt bra sammanfattning och dessutom har jag så himla dåligt minne så just nu kan jag ändå inte komma på så himla mycket annat. Jag tycker om att återuppleva minnen och att se att det man gillade back in the days fortfarande är awesome!
Jag grävde fram donkey kong land 2 för ett tag sen och satt och spelade en halv evighet av bara farten, i somras kickades det en del fotboll (även om jag numer inte är lika dedikerad till sporten i fråga att jag tycker det är motiverat att spela i snöstormar och gyttjepölar), och matwise återupplevde jag också för inte så länge sen ett kärt barndomsminne..
Min favorit är kokta majskolvar med (vegetabiliskt) smör och salt, grillat i all ära men tycker inte det håller riktigt samma klass som en perfekt kokt majskolv.

När jag var liten fattade jag dock inte att man inte bör käka bara majs, men nu har jag ju växt upp och lärt mig läsa och laga någorlunda okej mat så nu blev det andra bullar;

3 tomater
250 vetegroddar
250 g färsk bladspenat
solroskärnor
olja
salt
dill
zathar
färsk basilika


Skar tomaterna i skivor och lade dom i en ugnsfast form, ringlade lite olja, lite solroskärnor och lite dill över det hela och blandade. In i ugnen på 225 grader en stund, sedan tillsattes vetegroddar, spenat och övriga kryddor. In i ugnen igen en stund och när det kändes som att det var läge tog jag ut formen och slängde på lite färsk basilika. Nom!

2 kommentarer:

  1. thats actually exactly how i remember it... majs, fotboll, donkey och förstås honung-gurkmackorna :p

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det är fan sant det.. honungs+gurkamackorna jag krängde var inte av denna värld! Sen hade jag en finfin storebror också när jag inte bråkade med honom :) (jag hävdar dock fortfarande att jag inte "höll fast", utan "höll runt").. puss o ses så småningom i paris!

    SvaraRadera