onsdag 1 september 2010

PajPajPaj!

Käkade en apgod paj härförleden! Jag tycker om paj men av någon anledning blir det väldigt sällan läge för mig att laga mig en sådan. Eller läge och läge, antar att det handlar om inställning. Men för ett tag sedan slängde jag ihop en riktigt schysst kombo, den var inte svår att göra alls..

Broccoli/ädelostpaj
Deg:
75 g vegetabiliskt margarin
2,5 dl vetemjöl
1,25 dl rågsikt
0,75 dl sojamjölk alternativt vatten
0,75 tsk salt


Fyllning:
1 gul lök
1,5 medelstora gula paprikor
150-200 g broccoli
1 pkt tofuline mjukost med ädelostsmak
timjan
salt
peppar
smältig sojaost (använde min sista stump av vegustos superprodukt...)

Skär vegmargarin i småbitar och knåda ihop med övriga degingredienser (vätskan fasvis). När degen har rätt konsistens ska degen plattas ut försiktigt i en pajform. Stick håll lite varstans och förgrädda på 250 grader celsius i ca 10 minuter.

Förkoka broccolin, hacka lök och paprikor, blanda ihop dessa med ädelosttofuline, timjan, salt och peppar. Riv sojaost och ha på toppen (tror att receptet funkar helbra utan sojaost också, men nog var det en liten smakhöjare allt). In i ugnen på 225 grader celsius tills allt ser bra ut.

Tänkte att jag skulle smaka lite på pajen när den var klar för den luktade så gött, och vips så var mer än hälften borta.. Gott med andra ord!

3 kommentarer:

  1. Åh, paj är det absolut bästa jag vet.

    SvaraRadera
  2. Mmm - din paj ser underbar ut! :)

    SvaraRadera
  3. Paj is the shit ja.. så jag borde ta mig i kragen och låta det bli ett lite mer frekvent inslag i mitt kök!

    SvaraRadera