måndag 2 augusti 2010

Just like back in the days

När jag var i Berlin härförleden drabbades jag av nostalgi. Av olika anledningar. Dels av att jag fick höra mycket av mitt modersmål och dels för att jag satt på gamla goa Café V (ett ställe jag och min bror besökte för första gången när vi varit vegetarianer ett tag) och käkade fyllda grönsaker. Att återse Kreuzberg och Friedrichshain gjorde också sitt till. Resultatet av nostalgibonanzan blev följande; Fyllda paprikor! När jag var nybliven vegetarian skaffade min mamma en stabil vegetarisk kokbok och vi lagade många rätter ur den tillsammans. Den mest återkommande rätten var just dessa fyllda paprikor. Än idag är det lite av en favoriträtt även om jag inte lagar den alls lika ofta längre, men i och med detta njuter jag ju också desto mer när det väl blir av. Goda, nyttiga och framför allt mättande!

4 st stora röda paprikor

1 gul lök

2 st morötter

2-3 vitlöksklyftor

olja

3 dl avorioris

2 dl röda linser

salt

peppar

oregano

rosmarin

passerade tomater

Sätt ugnen på 175 grader celsius. Koka linserna. Häll av vattnet och skölj med kallt vatten tills linserna svalnat. Ställ linserna åt sidan. Tärna morot, finhacka lök och vitlök. Tillsätt kryddor. Fräs i kastrull på låg/medelhög temperatur med olja och häll ner riset efter ett litet tag. Tillsätt så mycket vatten som rispaketet anger är rätt mängd till 3 dl ris. Låt koka tills allt vatten kokat bort. Rör ner linserna och tillsätt passerade tomater tills konsistensen är lite kladdig, men fortfarande fast. Skär av toppen på paprikorna och rensa ur dess frön. Förgrädda paprikorna i ugnen i ca 10 minuter i en ugnsfast form. Fyll sedan upp med fyllning och in i ugnen i 10 minuter igen.

Om man vill kan man minska mängden morötter och ha i lite kålrot istället. Eller varför inte byta ut riset mot bulgur? Eller kanske steka svamp och ha i.. eller skippa passerade tomater i fyllningen och gör i stället en tomatsås till. Eller gör en kall vit sås.. eller... ja, möjligheterna är många, och det allra flesta varianterna blir riktigt bra.

2 kommentarer:

  1. Frank älskar fyllda paprikor och blev nu jätte sugen på att exprimentera fram gottiga fyllningar!

    SvaraRadera
  2. Ja, do it Frank! Tror inte du kommer bli det minsta besviken..

    SvaraRadera