måndag 23 augusti 2010

ChocolateOverload

En vän blev antagen till sin drömutbildning nyligen och jag tyckte det passade fint att fira med en liten hemmafika. Jag gjorde vegansnickers (samma recept som för några bloggposter sedan) och en kladdig chokladkaka. Med betoning på choklad. Fick bland annat frågan "fattar du hur mycket pengar du kan tjäna på detta om din målgrupp är kvinnor med premenstruella besvär?". Helt ärligt tror jag faktiskt också att den här kakan är god nog för att tjäna sig en hacka på om man skulle vara lagd åt det hållet.

Chokladigaste kaugan
Lager 1:
80 g mörk choklad
2,25 dl socker
1 dl sojamjölk
5,5 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl olja

Lager 2:
120 g choklad
50 g vegetabiliskt margarin
0,5 dl soja/havregrädde

Börja med lager 1; Sätt ugnen på 175 grader celsius. Rör ihop socker med sojamjölk till en halvt genomskinlig trögflytande blandning i en skål. Blanda vaniljsocker, kakao, bakpulver i en annan skål. Rör ner sojamjölk/sockerblandningen i "kakaoskålen". Tillsätt grovhackad choklad samt olja och rör ordentligt. Häll över smeten i en bakpapperbeklädd ugnsfast form och släng in i ugnen i 20-30 minuter. Tag sedan ut formen, låt den kallna en stund och sätt den sedan i frysen i ett gäng timmar så att den stelnar ordentligt.
Efter någon timme i frysen kan lager två tillredas; hacka chokladen grovt och rör ner i kastrull ihop med margarinet och sojagrädden. Låt kastrullens innehåll under omrörning smälta ihop till en tjock, flytande blandning på en kokplatta med låg till medelhög temperatur. Häll sedan lager 2 över lager 1 i formen och sätt tillbaks formen i frysen. Ta fram formen och skär upp en stund innan den ska serveras. Garnera gärna med hallon, för en schysst kontrast (jag använde färska hallon som jag ställde in i frysen en stund, tog ut efter att kakan skurits upp, kramade ihop en liten näve hallon under varmt rinnande vatten under någon sekund)!

3 kommentarer:

  1. Åh fy satan vad gott det såg ut :) Tokfint. Den ska jag testa nästa gång jag ska bjuda på nått gott!

    SvaraRadera
  2. Herrejistanes vad jag dreglar! Måste prova!

    SvaraRadera
  3. You should all try it! Det blev grymt, viktigt är dock; a) tålamod b) lång tid i frysen.. annan grej att tänka på är att detta bakverk är sjukt mäktigt så en rätt liten bit ger mindre matkoma, men sånt går ju att leva med :)

    SvaraRadera