torsdag 12 augusti 2010

Vegan junkie

I Berlin bodde och hängde jag en hel del i stadens inte fullt så "fina" kvarter, där det ibland händer saker och säljs varor som liksom inte förekommer i centrum på samma sätt. På ditresan lade jag märke till att bussen aldrig blev genomsökt av tullen och på hemresan hade jag med mig över ett kilo ljust pulver, väl packeterat i genomskinliga plastpåsar. Ett pulver som tidigare skänkt mig stor glädje och som inte heller denna gång skulle göra mig besviken - vetegluten! Eller seitan-fix som det stod på paketet. Finns såklart även i Sverige, men då oftast lite dyrare så jag passade på att plocka på mig ordentligt när jag ändå var i Berlin.

Vad ska vetegluten vara bra för då? Jo, om man blandar pulvret med vatten i ungefär lika delar (jag brukar ta lite extra vetegluten och lite mindre av vattnet för något fastare konsistens), knådar till en deg, skär upp i önskade former, kokar bitarna i 20 minuter och sedan steker bitarna får man finfin seitan! Seitan som är så gott. Jag brukar också blanda ner de kryddorna jag är sugen på när pulvret ska blandas med vatten, för bästa möjliga smakupplevelse.
Häromdagen blandade jag ner en stor klick senap och lite sojasås;


Till detta spisades some fresh grönsaker, lite ris och en hummusvariant med (förutom självklara kikärtor, tahini, spiskummin, koriander, salt, lite olja, citronsaft och vitlök) lite gröna ätror och solroskärnor för att få lite extra mos-feeling.

2 kommentarer: