söndag 13 februari 2011

Vinterns sista soppa?

Ja, jag hoppas sannerligen att detta verkligen är vinterns sista soppa. Inte för att jag är trött på soppor, men tycker att det börjar bli dags för vintern att maka på sig lite. Våren vill ju också vara med i bilden och vintern har varit så självupptagen och inte brytt sig om sina kompisar. Oh well, soppan håller mig varm så länge.

Broccoli,spenat&sojasoppa
6 st potatisar
1 rödlök
400 g pumpa
200 g bladspenat
200 g kokta sojabönor
1 broccolistånd
vatten
olja
salt
peppar
garam masala
koriander

Hacka löken och stek i olja tillsammans med kryddorna i en kastrull. I med grovt tärnad potatis, broccoli och pumpa. När potatisen och pumpan fått lite stekyta kan man röra ner spenat och låta den stekas i någon minut varpå kokande vatten hälls över ingredienserna. Koka tills allting blivit lite mjukt, kasta i sojabönorna när det är några minuter kvar. Mixa slät och smaka av.

Egentligen hade jag tänkt ha hemmarostade pumpakärnor att strö över soppan men eftersom jag glufsade i mig dom medan soppan kokade fick det bli industrifrön istället. Också rätt najs faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar