tisdag 8 februari 2011

Grekburgare

Japp, ibland käkar jag "fulmat", typ burgare. It's true. Folk kollar konstigt på mig men för oinsatta kan jag berätta att det går finfint att smälla i sig ordentliga och mättande burgare även om du är vegan. Tro't eller ej. Jag kom för ett tag sen på att jag vill testa att göra grekburgare. Och ja, jag använde färdig gyroskrydda (mycket god sådan, tiger av alla ställen tror jag sålde), men för den som hellre vill göra sin egen är det tur att google finns. Mycket mer vetskap än så behöver man inte för resten är snorlätt.

Grekburgare
2 dl torr sojafärs från vegegården
4 dl vetegluten
1 msk naturell soygurt
1 dl vatten
en skvätt sojasås
gyroskrydda
(eventuellt 1-2 msk potaitsmjöl)

Koka upp sojafärs enligt anvisningarna och pressa sedan ut vätskan (behöver inte göras lika noggrant som annars dock, lite vätska får gärna följa med då blir farbror vetegluten glad). Blanda ihop med vetegluten, vatten, sojasås och naturell soygurt i en bunke. Knåda ordentligt tills det blir en fin smet som det går att forma biffar med. Rör ner ordentligt med gyroskrydda. Om biffarna onte håller ihop som du tänkt dig kan du tillsätta lite potatismjöl (eller vatten om de känns för torra och smuliga).
In i ugnen i 15-20 minuter, flippa burgarna efter halva tiden.Schtek tills dom fått finaste brännan.
Käka tillsammans med vad du nu önskar, tips; klyftpotatis, grovt burgarbröd samt isbergssallad, oliver, tomat och gurka... Dressing? öhm, tzatziki what else?

2 kommentarer:

  1. Fulöl och fulcider har jag hört talas om, men fulmat? Tänker i så fall att fulmat är mer typ... konserverat skit. Från Netto. (Typ konservade burgare från Netto!) Definitivt inte burgare-gjorda-av-Skäggig-Vegan!

    SvaraRadera
  2. Oj, nä du har nog rätt du.. så fula som nettos konservburgare är mina grekburgare ju förhoppningsvis inte (netto takes fulheten till new levels!).. så jag reviderar; grekburgare är fulare än fine dining men finare än nettokonserver :)

    SvaraRadera