måndag 28 februari 2011

Indiska veckan!

I höstas körde jag en soppvecka på Elises initiativ, och jag tyckte det var trevligt så nu tänkte jag toppa den veckan med en indisk vecka! Enkelt koncept, indiskt måndag till söndag. Innan jag börjar ska jag reda ut lite frågetecken. Nej, jag har aldrig varit i Indien. Ibland är det indisk mat rakt av, ibland är det indiskinspirerad mat. Ibland experimenterar jag vidare på recept jag läst i indiska kokböcker, andra gånger koppar jag grejer jag lärt mig av indier och folk som hängt mycket i Indien.
Först ut är dhal. Förövrigt helt sjukt att jag kunnat hålla en matblogg vid liv så här länge utan att blogga om dhal. Ibland ser jag inte träden för all skog eller tvärtom.

Dhal
2 gula lökar
2 dl röda linser
500 g passerade tomater
sojasås
rapsolja
sesamolja
spiskummin
garam masala
salt
2 pressade vitlöksklyftor
2-3 cm färsk ingefära
(eventuellt 2-3 cm banan)

Hacka löken och stek tillsammans med spiskummin, garam masala, sojasås, rapsolja, riven ingefära och pressad vitlök i en stor kastrull (om man vill inkludera banan tillsätts den mosad nu). Rör om ordentligt så att inget bränns fast. När löken blivit genomskinlig tillsätts linserna och efter någon minut kan man röra ner passerade tomater. Låt kastrullen stå och puttra tills linserna blivit ordentligt kokta. Om konsistensen under tiden skulle bli för tjock får man röra ner lite vatten. Smaka av med salt.

Denna gången hade jag en enkel okrapilaff till och valde att strö över lite jordnötter. Dhal finns i massa varianter, vissa har i bladspenat, vissa kokosmjölk, andra har morötter, en del kör på purjolök och andra gillar att krydda med curry.
Den eviga frågan om bananens vara eller ickevara i denna rätt ska jag försöka belysa lite närmre; bananen finns inte i rätten för att smaka banan (tar man så lite som angetts smakar det inte banan), utan för att få en lite krämigare touch på det hela. Tycker personligen att det funkar fint, och jag är inte såld på banan i varm mat annars. Vissa kör som sagt på kokosmjölk och då behövs ju ingen banan, om man inte vill göra dhalen superkrämig, men det har jag aldrig testat så det kan jag inte uttala mig om.
Med eller utan banan så är dhal hur som helst en lide göttig rätt som går snabbt och enkelt att tillaga.

6 kommentarer:

  1. Mums! Ser fram emot flera indisk recept!

    SvaraRadera
  2. Åh, UNDERBART! Det indiska köket kan vara det bästa köket. Du får gärna slänga ihop lite roti eller naan i veckan, behöver tips på hur man får till det riktigt braaa.

    SvaraRadera
  3. @Slice: Oh right, dina gamla favoriter.. i ärlighetens namn har jag nog aldrig tillagat någon av de båda tidigare but i'll see what i can do!

    SvaraRadera
  4. Provade denna för några dagar sedan. MUMS!

    Kul sida, läser varje vecka.

    Peace!

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Vad trevligt att höra! Hoppas att du hittar fler recept som du gillar framöver...

    SvaraRadera