fredag 4 februari 2011

Specialarpesto

Det blir lite extra varmt i min bröstkorg när jag börjar tänka på pesto. Det är så enkelt att göra om man bara har bra råvaror och det blir nästan alltid riktigt smarrigt. Jag gör nytt recept varje gång och oftast så är jag dålig på att dokumentera, men nyligen gjorde jag en pesto som både fotograferades, fick sitt recept nedskrivet och slutligen käkades.

Specialarpesto
Liten näve rostade och saltade cashewnötter
ca 40 g puré av soltorkade tomater
några rejäla nypor basilika
1-1,5 msk god olivolja
salt
peppar

Mixa chasewnötterna, blanda sedan ihop den nu smuliga nötblandningen med puré, basilika och olja. Smaka av med salt och peppar.

Denna pesto hade jag, tillsammans med tunt skuren, stekt tofu, röd paprika och cocktailtomater som fyllning i mackor grillade i mackjärn. En annan fyllning bestod av en salig svampröra, cocktailtomat, rödpaprika och cheezly mozzarella-style. Lite sallad på bladgrönt, riven morot, sesamfrön och en god dressing. Nuthin' but the good stuff...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar