söndag 9 januari 2011

You say tomato i say tomatsås

Vad är det som gör Italien till pizzabagarnas Mekka? Goda råvaror som passar på pizzan finns det ju i många länder, och italienarna är inte de enda som kan konstruera en ordentlig ugn. Ryktet har det att det är tomatsåsen som är kruxet, så jag slängde ihop en ny lyckad variant sist det var pizza-dax.

I say tomatsås
500 g passerade tomater
1 msk puré av soltorkade tomater
salt
peppar
basilika
en skvätt balsamico
3 vitlöksklyftor
god olivolja


Skala vitlöksklyftorna och skär i så tunna skivor du bara förmår. Stek dessa i några droppar olja i en kastrull och släng i basilika, puré av soltorkadtomat salt och peppar när plattan fått upp värmen ordentligt. Rör om kontinuerligt och tillsätt eventuellt lite extra olivolja. När det börjar lukta som det ska när basilika rostas kan man hälla på passerade tomater och balsamico. Låt stå och puttra på svag värme så länge som möjligt medan resten av pizzan förbereds.

Pizzadeg kan som bekant vara en barnlek att slänga ihop, men man kan givetvis också ge sig på den lite mer långdragna proceduren med jäst och dubbel knådning och jäsning och allt vad det är. Beroende på hur mycket tid man har helt enkelt.

Jag kastade på sparris, ostronskivling och mina bästa och sötaste cocktailtomater (plus lite riven cheezly mozzarela style men det kom visst inte med på förebild'n) och huttade in i ugnen.



Såhär gött blir det efter en ordentlig ugnssession;
På med lite babyspenat och ruccola precis när pizzan kommer ur ugnen och sen är det bara att njuta.

Easy peasy lemon squeezy...

4 kommentarer:

  1. Spännande med soltorkad tomatpure & balsamico (är det vanlig balsamvinäger?), skall testa det nästa gång...

    SvaraRadera
  2. Ja! Det blir bästa tomatsåsen! Fast man måste ju smaka av ordentligt för smaken är ju som röva... hmm, jo jag tror väl att balsamico mer eller mindre är det samma som balsamvinäger.. eller så är balsamico lite mer trögflytande.. har inte 100% koll som du kanske märker, men tror åtminstone att det borde funka bra med vanlig balsamvinäger om inte annat..

    SvaraRadera
  3. jag testade sist jag gjorde pizza, blev bästa såsen! tog vanlig balsamvinäger...

    SvaraRadera
  4. Hej Annelie! va trevligt att höra, ska försöka komma ihåg att det går lika fint med balsamvinäger alltså.. snart ska jag på bananjakt så jag kan göra di där fina plättarna :)

    SvaraRadera