onsdag 12 januari 2011

All about the Sauce

En väldans enkel men väldans god pastasås komponerades ihop och fastnade på bild härförleden. Hade jag varit anställd på svt hade jag haft roliga glasögon och stått utanför min korridor o viftat sådär fånigt med handen och entusiastiskt gett ifrån mig ett "häng med!" till alla tittare i sofforna och sedan (efter lite strul med dörren) kommit in i det stökiga men mysiga studentköket där 8 pers trängs vid grytorna och gjort taffliga försök att intervjua folk utan att vara i vägen (fastän jag uppenbarligen är det med min stora mikrofon). Men svt skulle nog aldrig drömma om att anställa mig så jag fortsätter att rapportera i bloggform, sippar på mitt te och skriver; "läs, testa njut" till den som råkat trilla in här.

Ädelost&kålrabbisås
olja
1 liten kålrabbi
1 pkt tofuline creamy spread ädelost
1/2 gul lök
salt
peppar
dill
eventuellt en skvätt sojamjölk

Hacka löken fint, skala kålrabbi och tärna smått. Stek löken i olja i en kastrull, efter några minuter kan kålrabbin, saltet, peppar'n och dillen få vara med också. Rör ner tofuline creamy spread och låt små puttra på svag värme (om konsistensen känns för tjock eller om du har för avsikt att inte äta allt på en gång utan spara lite rester i kylen) så kan det vara på sin plats att tillsätta lite sojamjölk under omrörning.

Om man, som jag, käkar denna med tagliatelle, broccoli, champinjoner och fänkål, kan man pynta med lite fänkålsblad så att rätten blir en fröjd för alla sinnen.

2 kommentarer:

  1. Hoppla! Kom hit och laga mat åt mig! Som förr i tiden när du pluggade fysik! kram /sarah

    SvaraRadera
  2. Hej Sarah! Fasiken vad snabb du var in på bloggen.. hur som haver, ja jag kan laga mat åt dig igen men då får du allt muta mig med mörk choklad eller något, du bor ju så himla långt borta.. peace

    SvaraRadera