torsdag 27 januari 2011

Grönsaksknyten!

Tror jag hittat min nya parad rätt. Länge var det vegansk banantiramisu, tofubiffarna i dess olika varianter var också på god uppgång men just nu tror jag nog att grönsaksknyten is the shit. Ska banne mig experimentera fram lite fler fyllningar.

Ingredienser
rispapper
2 dl kokta ätror
400 g champinjoner
2 små gula lökar
3 potatisar
salt
koriander
muskot
olja

Finhacka löken, tärna potatisen och skiva upp champinjonerna. Låt alltsammans stekas på hög värme i en stor kastrull med lite olja i bottnen i ca 20 minuter. Tillsätt efter en stund ärtor och kryddorna. Lägg en klick fyllning på ett rispapper efter att fyllningen fått rinna av lite genom att sleven hålls mot kastrull kanten en kort stund. Vik ihop kanterna på det (förhoppningsvis) kvadratiska rispappret så att all fyllning täcks och du har ett litet paket. Slå in detta paket i ytterligare ett rispapper på samma sätt, sen ytter liggare ett (ja, tre totalt alltså, men det beror nog mycket på hur mycket vätska som kommer med från fyllningen, lite magkänsla krävs...). Rosta sedan paketen i en torr stekpanna på hög värme.
Helst galet awesome! Som om grönsaksknyten inte skulle vara nog så spisades även en sallad på ringliga morötter, små jättesöta tomater och pumpafrön. Yum!
Denna rätt är dessutom sjukt bra för utflykter och lunchlådor - smidig att ta med sig och kladdar ingenting, tallriken ser nydiskad ut även efter måltiden. Hade med mig som lunchlåda och en kursare gick runt och undrade vad det var som luktade, hon sniffade på mina knyten och yttrade "jasså, det är din mat som luktar löjligt gott...". Bra betyg eller vaddå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar