fredag 27 januari 2012

Peppar inför pizzan

Jag har sagt det förr men lär nog upprepa det likt ett mantra även i framtiden; hemmagjord pizza är guld. Punkt. Och det kanske ni visste men varför harvar jag om detta nu om jag inte har gjort någon ny göttig pizza då? Jo, på söndag är det World Vegan Pizza Day! Den officiella dagen för att fira den veganska pizzan, smaka på det ni. Somliga hävdar att officiella pizzadagen flyttats till ett datum någon gång i juni, men jag väljer att inte lyssna på det örat. Det är ju nu i den skånska vintern som man behöver ett litet ljus i mörkret, på sommarn är det ju ändå gött som det är. Dessutom har det börjat trilla in en del folk på min blogg via sökord som "world vegan pizza day 2012" och liknande och jag vill ju inte göra någon besviken. 
Därför har jag slängt in ett litet kollage av alla pizzor jag bloggat om från förra världsveganpizzadagen och fram till detta nu, för även om 29:e januari är dagen då den veganska pizzan firas rekommenderar jag verkligen inte att ha det som enda dag då veganpizzan inmundigas. Året om ska det vara såklart! Apgoda pizzor i form av calzone, pizza med béarnaisesås och seitan, sommarpizza med valnötter och tofu&cashewricotta, hotchorizopizza och ett gäng till har jag käkat under det gångna året och vill ju inte att någon ska stå orustad inför denna fina dag, så recept hittas här.

Är man av den lite mer bekväma alternativt stressade sorten kanske det är köpepizza som gäller, och faktum är att det poppar upp fler och fler pizzerior med veganska alternativ. Fint! I Malmö finns Pizzeria Algarve, Pizzeria Rex, New York Pizza, Falafel Kitchen samt Erikslusts Pizzeria som alla bara är en liten googling härifrån. Av de jag provat måste jag lägga min röst på Algarve, beläget i mysiga Kirseberg och med ca 10 olika veganska pizzor med vegansk ost och olika såser och massa olika sorters fejkkött. Dock verkar de vara tråkiga och skjuta fram sitt firande av World Vegan Pizza Day till sommaren men vegansk pizza serverar de ju året om.
Bor du i någon annan del av landet kanske vegoguiden är ett sätt att hitta rätt. Där går det enkelt att välja "Pizza" som tagg och få upp karta över en rad pizzerior med veganalternativ i hela Sverige. Fast jag tycker såklart att ni ska baka egen, blir inte bättre än så. Puss och Happy World Vegan Pizza Day på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar