tisdag 10 januari 2012

Dagens fejk

Snor rubriken från trevligt vegohak i Malmö, den som vet vilket får en guldstjärna i kanten. Idag blir det inte så mycket recept, bara lite tips. Tips om fejkkött närmare bestämt och inte vilket fejkkött som helst, nä här pratar vi om Grano Vitas "Flanzen-Fleisch Puten Filets". Eller Växtkött-kalkon-filéer för er som inte är tyskspråkiga. En produkt jag hittills inte sett i Sverige men som är riktigt god och som jag lätt skulle bjuda icke-veganer på vid finare middagar. Ytan blir lagom knaprig vid tillagning och konsistensen är förvånansvärt realistisk, vilket nog ändå får ses som ett plus i kanten. Ska man kalla något fejkkalkon får det gärna vara lite som kalkon. Minus lidande och död och de där andra otrevliga bieffekterna som annars slinker med. Ska tydligen finnas i nuggetform också men de har jag inte smakat så kan tyvärr inte uttala mig om dem.
Spisades tillsammans med persilja/kålrabbisallad samt exotisk risotto med kanel, stjärnanis, och en mumsig mango/kokossås som rördes ner i grytan när risotton kokat klart. Sweet!

2 kommentarer:

  1. Kao's!
    I'll have that gold star now please ;)
    Å andra sidan har jag inte varit där än så jag får kanske lämna tillbaka stjärnan...

    SvaraRadera
  2. Kongratulationer! Klart du ska ha en guldstjärna!

    SvaraRadera