torsdag 6 september 2012

Senapsgriljerad hasselbackstofu

Såg på en amerikansk veganblogg att de hade provat sig på konststycket att göra hasselbackstofu, och jag vill ju inte vara sämre. Senapsgriljerat ska det dock vara, det hade amerikanerna inte kopplat. Jag bjöd min vän ale på en tallrik. Nu är ale ute med carofin och utforskar världen men något av det sista han sa till mig innan han åkte var att detta var gött.

Senapsgriljerad hasselbackstofu:
0,5 dl skånsk senap
1 tsk äppelcidervinäger
peppar efter smak
ströbröd
250 g fast naturell tofu

Rör ihop senap, vinäger och peppar i en skål. Skär skåror med ca 0,5 cm avstånd i tofublocket, det får gärna bli djupa skåror men tofublocket ska sitta ihop i bottnen inte bli separata tofuskivor. Bred ut senapsblandningen över tofublockets alla sidor, var gärna nogrann med att få ner mycket senapsblandning i skårorna. Strö över strö bröd och sätt in i ugnen på 200-225 grader i cirka 35 minuter.

Serverades tillsammans med örtpotatis, champinjonsås med citron, samt en riktigt tråkig vanlig sallad på tomat och romansallat.

4 kommentarer:

  1. Testa samma sak men använd sesamfrön som panering istället för ströbröd. Mycket gott! Håller med - det ska vara senap på griljerad tofu:-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Det ska jag testa! Sesamfrön är en klar favorit här hemma hos mig, tack för tipset!

      Radera