onsdag 12 september 2012

Det här med att det skulle vara så jävla tråkigt att äta rester

Kan folk ge upp den tanken? Det är ju helt fantastiskt med rester. God mat och så gott som noll insats. Är resterna så himla tråkiga kanske det beror på att maten från första början inte är så spännande, eller så råder det fantasibrist på idéer till vad som kan göras av överblivna råvaror. Efter gyros pizza vol II fick jag lite sojaost, rödlök och vitkål över. Dessutom hade jag kikärtor, bladspenat, rödbeta och lite kokt potatis som legat någon dag. Jag fick inte fantasibrist. Jag fick veganska ost&potatisbullar samt en mätt och belåten mage.

Veganska ost&potatisbullar:
4 relativt små, kokta potatisar
ca 0,75 dl vetemjöl
0,25 dl vatten
ca 75 g vegetabilisk smältost (jag använde cheezly chili&paprika)
en nypa salt

Mosa potatisarna med en gaffel och blanda med vatten, mjöl, riven sojaost och lite salt. Knåda till en jämn smet och forma till små potatisbullar. Stek i olja i teflonpanna.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tacktack, Johan! Jag borde verkligen bli bättre på den biten

      Radera
  2. Hallååå Sebastian! Jag måste börja prova saker härifrån. Du får ta en titt in hos mig också: www.matildamachine.blogspot.com : en massa bilder på allt.

    Kram //Matilda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Matilda!! Vilken fin fotblogg, gillar särskilt philip med all mat och affischen till DR-picknicken.. Hade ingen aning om att du gjort den för hand! Sjukt impad, hoppas vi ses snart igen!

      Radera