tisdag 25 september 2012

Chokladtest YogiTea

I somras upptäckte jag att YogiTea, som i mitt tycke gör rätt schyssta teer också gör choklad! Upptäckte ungefär samtidigt att den var relativt dyr. Kostade över 30 pix för 70 g. Priset gjorde mig tveksam men se en dag var det rea - billibillig! 10 kr styck. Tre olika sorter köpte jag och sammanstrålade med två andra som ville utgöra testpanel. Åsikterna gick helt isär, och därför väljer jag att referera till "smaken är som baken"-devisen och bara redovisa vad jag själv tyckte och upplevde.

Sweet Chili Mexican Spice
Här sparas det inte på smakerna! Lakrits, anis, chili, kanel, kardemumma, vanilj, svartpeppar, mynta, ingefära och ett gäng till. Smakkombinationen blir...sådär, i ärlighetens namn. Kakaon kommer inte till sin rätt och kanske inte någon annan av kryddorna heller. Det blir lite för mycket mischmasch. Chili i all ära men så jävla sweet vet jag inte om det var. Bra textur dock. När jag återhämtat mig från chocken och provar en bit lite senare smakar det betydligt bättre, särskilt i kombination med en kopp te. En riktigt svag 3:a av 5 blir det. Om man har tålamod och inte tänker att det ska smaka choklad.

Ginger Lemon
Här gör YogiTea samma sak som i Sweet Chilin. Alldeles för många smaker. Citrongräs, lakrits, citronskal, hibiskus och flera därtill. Smakar hostmedicin, mer eller mindre. Och eftersom jag inte brukar sippa sizzurp så medför den smaken inga pluspoäng direkt. Efter tillvänjning växer den något men inte mycket. Svag 2:a av 5.

Classic Cinnamon Spice
Inte heller denna är helt övertygande, även om kanelen här får en lite mer tongivande roll i smakpaletten vilket brukar gå bra ihop med choklad. Men det når liksom inte upp till dess fulla potential. Choklad & kanel kan vara gudomligt gott om de brukas i rätt proportioner. Här blir det gött men inget särskilt egentligen. Testets bästa. 3/5.

Obs! Från början smakade alla lite funky, men efter lite tillvänjning kom jag fram till betygen och omdömena. Sammanfattningsvis borde YogiTea antingen inse att över 7 olika smaker kanske passar bättre i te än i choklad, eller så kanske de bara borde hålla sig till sina tesorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar