torsdag 20 september 2012

Banan&plommonplättar

Det här åt jag till frukost imorse innan jag drog iväg på föreläsning. Banan&plommonplättar med avokado, kastanjcrème och pistagenötter. Kändes gött, så här på en torsdag.

Banan&plommonplättar:
1 stor banan
1 stort plommon
0,25 dl vetemjöl
0,25 dl majsmjöl

Halvera plommonet och pilla bort kärnan. Hacka i grova bitar och mosa med hjälp av en gaffel. Skala bananen, bryt i bitar, lägg ner i skålen med plommonmos och fortsätt mosa. När plommonet och bananen blandats väl och inga större klumpar finns. Blanda i vetemjöl och majsmjöl och låt dra i ca 10 minuter. Stek i olja i en teflonpanna.
Kastanjcrème, vad är det? Det är typ purérad kastanj med socker och vanilj. Och det är väldigt trevligt det, har en speciell, lite nötig smak som är lite svår att beskriva för någon som inte smakat innan så det ska jag inte försöka ge mig på. Bra start på dagen.

5 kommentarer:

  1. Spännande med kastanjepuré, var köper du det?

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att hitta din blogg, visste inte om dig men jag tror att du nästan blivit min nya favoritblogg som dessutom verkar leva. Och att du har ett intresse för indiska smaker är ytterligare ett stort plus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så himla mycket för de fina orden! Både jag och bloggen lever och frodas än så länge!

      Radera
  3. Kastanjcrème lät intressant. Var hittar en sån?

    SvaraRadera
  4. @Yamiko & Fruktsalladen: Det är riktigt gött, dessvärre har jag fått den så jag vet inte riktigt var den kan köpas (och min är snart slut! panik!).. tror den är inhandlad i tyskland eller frankrike

    SvaraRadera