onsdag 6 juli 2011

Sommarpizzan

För ett tag sedan satt jag i en grön trädgård och njöt av sommarsolen och en nygräddad, hemmagjord pizza. Ibland kan jag inte föreställa mig vad vi nordbor pysslar med under vinterhalvåret. Sommaren är ju så överväldigande att jag bara glömmer alla dagar då solen inte tittar fram bakom de gråa molnen. Att käka god, fräsch, nylagad mat utomhus är dessutom galet rogivande. Fint!

Pizzabotten (till två plåtar pizza)
500 g vetemjöl
2 paket jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
en nypa salt

Smula ner jästen i vattnet och låt den lösas upp genom omrörning. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda till en deg. Låt jäsa under duk i ca 1 timme. Baka ut med mer vetemjöl om degen skulle vara för klibbig, knåda ordentligt. Dela degen i två jämnstora bitar och kavla ut på vars en plåt. På med topping och grädda i ugnen på ca 200 grader i 15-20 minuter.

På pizzan hamnade tomatsås, rödlök, paprika och valnötter. När den kom ut ur ugnen bepryddes den dessutom med cashew&tofuricotta plus lite färsk basilika.

3 kommentarer:

  1. den ser verkligen himmelsk ut!

    SvaraRadera
  2. åh. pizza med nötter. Gott! Jag lärde mig att göra en cashewostsås som lades på pizzan innan bakningen. Det var länge sedan.. Blev sjukt sugen nu!

    SvaraRadera
  3. Anni: Det var den sannerligen!

    Lotta: Nejmen va gött det låter.. Var går det att hitta ett recept på den såsen? Hittar den inte på bloggen din..

    SvaraRadera